'Schlafen im Stroh' - Reisverslag uit Laufenburg, Duitsland van sjef boesten - WaarBenJij.nu 'Schlafen im Stroh' - Reisverslag uit Laufenburg, Duitsland van sjef boesten - WaarBenJij.nu

'Schlafen im Stroh'

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

04 Mei 2014 | Duitsland, Laufenburg

Frauenfeld, 03-05-'14, 15.45 Uhr

Even een tussenstop in Frauenfeld voor een bak koffie met gebak.. en de 2-de accu is bijna leeg en we 'moeten' nog een stuk van 31 km; tijd om even tussendoor mijn verslag alvast te maken, die accu laat niet zo snel opladen..
Van morgen dus vertrokken om 8.45 met in het vooruitzicht van zo'n 30 % regen… welnu tot nu toe, we hebben er 82 km opzitten, fietsen we in die 70 %, droog dus, weliswaar wind tegen en zwaar bewolkt, maar droog.. een tussenstop in Walshut aan de Duitse kant voor een bak koffie en kaarten kopen die dan in Zwitserland van postzegels voorzien, vanavond wel richting de kleinkinderen zullen gaan en weer Zwitserland in bij Koblenz de Rijnbrug (met douanepost erboven op) over. en weer verder.. Dacht ik vanmorgen nog een vlakke etappe te hebben, ik weet nu wel weer beter… Zwitserland in niet vlak/plat zoals Nederland, het gaat er op en af, heuveltje op en af, soms best steil, zonder e-biketandem, dus met die Koga van enkele jaren geleden was dat regelmatig 'ervan af' en lopen duwen geweest, nu dus regelmatig max.ondersteuning nodig gehad van de Flyer en het kleinste verzetje… Onderweg genieten van al 't moois in de natuur, prachtige vergezichten, van boven af neerkijkend op de meanderende Rijn.. via Zurzach, Rekingen, Mellikon, Rumikan, langs Kaiserstuhl, Rheinsfelden in Eglisau in het restaurant 'zum Bahnhof' gestopt voor een kleine lunch én de 1-ste accu wissel, na 45 km. was die nagenoeg leeg en dat zegt genoeg over de etappe tot nu toe.. Een nogal gezette, wat oudere, Wirtin voorzag ons van eine Aspergesuppe (Josine) en een Goulashsuppe voor mij.. daarna 2 thee voor Josine en ze was weer warm, ook haar voeten!, ze had haar schoenen uitgedaan omdat die vloer zo warm was, daardoor weer gevoel in haar voeten terug gekregen… even gekeken waar we zouden uitkomen… > 100 km.. moest mogelijk zijn.. zo meteen nog een flinke helling en dan redelijk vlak vlgs. het kaartje, maar dat moest dus weer blijken… even in de gids van Rinus gekeken en daar stond het; 'Schlaf im Stroh', dat leek ons wel wat, in Bischofszell, 61 km verderop, dat moest te doen zijn met 1 volle accu..gebeld en meteen gereserveerd voor vanavond tegen 17.00, dat wordt dus iets later... Meteen na Eglisau dus die helling, waar we afscheid namen van de Rijn en langs de Thur verder gingen, Flaach, Andelfingen, Dätwil, Altikon nu dus geland in Frauenveld, de inwendige mens had wat extraas nodig, de accu ook om de resterende 31 km te volbrengen.

Bischofszell, 03-05-'14, 19.30 Uhr..


120 km.. doel bereikt 'schlaf im Stroh', Ferien auf dem Bauernhof, dat willen we alle-2 wel eens meemaken… vlgs de boerin lag de Bauernhof aan de weg naar Rome… 31 km accu iets bijgeladen, maar of dat genoeg zou zijn, dat hangt natuurlijk af van de weg erheen, het waren weer de nodige heerlijke klimmetjes gevolgd door ook wel weer lekkere afdalingen, door bossen en vlak langs de Thur, dan weer een hellinkje omhoog en zag je de Thur weer van boven af… via Wellhausen, Mettendorf, Hüttlingen, Eschikofen, Guttekoven, Amlikon, Bussnang, Istighoten, Schönenberg, Halden en daar 4 km voor Bischofszell accu leeg… Bischofszell, een oud plaatsje met een burcht boven op een helling en de weg naar Rome ging natuurlijk door die Alte Ihnenstadt … burchtje genomen en bij de Bahnhof op een plattegrondje maar eens gekeken waar dat gehuchtje met dem Bauernhof nu lag, Leutswil… het lag een km of 4 verder op…. dus bergje op in de kleinste versnelling langzaam, zeer langzaam omhoog met het nodige stoomgeluiden achter mij… naar beneden ben je vreemd genoeg zo, om dan weer puffend en stomend naar boven te gaan… 1x verkeerd gereden met als voordeel dat de daar gevraagde mevr. meteen wist welke Bauernhof we moesten hebben… een echte Bauernhof… veel landbouw werktuigen links en rechts in de oprijlaan, stallen rechts en toen we het erf opreden een opvallen mooi huis (zie foto); niemand te zien of te horen… dus maar aangebeld en der Bauer selber öffnete die Tür… een vriendelijke man van mijn leeftijd of iets jonger begroette ons hartelijk en ging meteen op zoek naar zijn vrouw Margrit, riep bij de koeien, riep bij de paarden maar geen antwoord, toen opeens wel achter uit de paardenstal… hij erheen en kwam even later terug met de mededeling dat ze zo klaar was met haar werk… op mijn vraag waar je om deze tijd nog ergens iets kon eten, vroeg hij of we iets hadden afgesproken met zijn vrouw, neen dus… "dann werde ich mal ein freundliches Wort mit ihr reden" zo zei hij lachend… Daarna liet hij ons het gastenverblijf zien, een verbouwde koeienstal, de ringen hingen nog aan de muur, Josine loopt vanavond niet weg!, de verhoging om de stront af te voeren zat nog in de vloer, de hele ruimte waar normaliter de koeien staan, was gevuld met een stapelbed, waar beneden én boven 6 personen konden slapen.. bij deze dus jullie zijn uitgenodigd… Josine zei meteen dit is nu mijn wens voor dat huisje daar beneden aan de bushalte in Chatel, een grote ruimte gevuld met bedden en een grote keukentafel.. in het voorportaal een grote tafel met houten bank, en dat allemaal nu voor ons 2-tjes.. Net toen ik wilde gaan douchen klopte die Frau Bauer, oder ist es die Bauerin(?) auf die Tür… ook zij begroette ons hartelijk en vroeg meteen of we 'etwas warmes essen möchten" en toen we dat bevestigden (ik zie me niet met lege accu 4 km terug naar Bischofszell fietsen… en daarna ook nog terug…) dan maar onze benen unter dem Tisch bei Herr und Frau Bauer gestoken en eten wat de pot schaft..
Menu van de dag:
- ein herlicher bouillon- Bauersuppe
- Hörnchen mit Käse und Zwiebel
- 2 Bratwurst ähnliche Würstchen (waar het velletje van af moest vlgs. die Bauerin) echte Appenzeller vlgs. Margrit
- Apfelmoes

Drank:
- een Appenzeller Bier, naturtrüb Quölfisch gevolgd door
- een fles Louis 1 Sire de Vaud Féchy 2012, ein weiss Wein.

Als toetje voor jullie schrijf ik nu dus verslag..

Probleempje is nu: dat Herr und Frau Bauer die Code van de Wifi niet kunnen vinden…

Morgen: richting de Bodensee (25 km) en vandaar uit richting Alpen..



ps. vooraan in de Udensedijk, bij die wapperende driekleur:
IBAN: NL66INGB0004240836 o.v.v. afscheid Sjef

  • 04 Mei 2014 - 12:44

    Lieke:

    Genieten dus zo te lezen!! Wij morgen weer werken.... Zonder sjef

  • 04 Mei 2014 - 13:41

    Meriam:

    hèhè ik miste jullie verslag al. Jongens hebben niet kunnen slapen omdat ik ze nu niet kon voorlezen haha.
    Leuk om alles weer te lezen. Ik vind het onvoorstelbaar dat jullie al zo ver weg zijn en dat op de fiets. Veel plezier nog

    groetjes

  • 04 Mei 2014 - 15:34

    Wilma Cornelissen:

    Jullie gaan als een speer zeg.....al zo ver. En wij genieten van de reisverslagen....een nieuwe schrijver is geboren! Geniet van jullie verdere reis. Groetjes.

  • 04 Mei 2014 - 22:54

    Mieke De Vet:

    Walshut... Vlakbij Uhlingen waar wij ( toen de kinderen klein waren ) bij Muttie op vakantie gingen. Ferien auf den Bauernhof!
    Dank voor de felicitatie, omringd door kinders en kleinkinderen een fijne verjaardag gehad!
    We genieten volop van jullie verslag. Fijne reis verder!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 105426

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: