Polen-Nederland: 1-0 - Reisverslag uit Thusis, Zwitserland van sjef boesten - WaarBenJij.nu Polen-Nederland: 1-0 - Reisverslag uit Thusis, Zwitserland van sjef boesten - WaarBenJij.nu

Polen-Nederland: 1-0

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

06 Mei 2014 | Zwitserland, Thusis

Thusis, 06-05-'14, 20.00 Uhr

Tsjonge, jonge jonge noch aan toe, dat was ff afzien, Polen-Nederland, 1-0. Na de voor mij veel te rustige ochtend.. om 8.10 bij die fietsenmaker, die wonder boven wonder de fiets meteen repareerde… en om 13.30 zou hij klaar zijn… wat te doen tot 13.30… pom pom pomperom… Terrasje ok, en dan, die hiesige Zeitung inclusif de overlijdens advertenties, von Vor nach Hinten und zurück is ook een keer uit…. Josine zie of hoor je dan niet meer, die zit in haar ebook, in het zonnetje, te genieten, momenteel met een boek van 915 blz. in totaal bezig en ze is pas op blz. 275.. (Titel, ik ben Pelgrim, volgens Josine een aanrader, van Terry Hayes) en wij zijn qua reis al ongeveer op de helft, kijken of ze dat haalt.. met zo'n oponthoud zoals vandaag misschien wel… Na die krant, dus even wat rondgelopen, wat kaarten gekocht voor fans in Nederland die daar op zitten te wachten en weer gaan zitten in het zonnetje op dat terras; Cappucino's zijn lekker maar meer dan 3 bevordert de stoelgang te veel… dus maar over op een colaatje.. 12.30, het terras raakt steeds voller met mensen die hun lunch gaan nuttigen, goede keus om hier te gaan zitten, dus ook maar een lunch genomen, voor Josine een Thon-salat en voor mij wederom een goulash Suppe met een boterham met Salami.. 13.30 nadert, wij dus naar die fietsenmaker… iets te vroeg, de middag pauze is nog niet voorbij, dus maar even de kamer in Thusis telefonisch geregeld, Goyer, Café-Confiserie-B&B, Neudorfstrasse 92 tel. +41816511123 de beste prijs/kwaliteit vlgs. Rinus Benjaminse. En dat lukte, hoeven we straks niet meer te zoeken..
13.30 een lachende fietsenmaker, die ons mededeelt dat hij nieuwe spaken ingezet heeft en geeft er mij 2 extra mee voor onderweg… of dat een gunstig teken is, weet ik ook niet.. verder heeft hij nog het een en ander bekeken en bijgesteld.. de rekening valt ontzettend mee… ook daar kan men in onze Regionen niet aan tippen.. we namen afscheid van onze redder in nood en Josine gaf zelfs wat extraas!!
Op weg dus naar Thusis, Josine die de tocht van vandaag goed had voorbereid, wilde persé de Polenweg doen, vlgs. Rinus het mooiste stukje, ruig, gevaarlijk, etc.etc., dit mocht niet gemist worden. Het verlaten van Bad Ragaz leverde meteen al problemen op, der Bahnhof von Bad Ragaz, gisteren al gezien, en ook vandaag 2x… uiteindelijk de uitweg uit dat bad gevonden, via de weg naar Landquart, om Chur heen, op weg naar de Polenweg die 9 km. voorbij Chur, 1 km na Domat/Ems zou beginnen.. Maar dan klinkt van achteruit het commando STOP, en ik hoor dat IK alleen maar voort dender over de weg, nu zit ik DAAROM verkeerd, ik zit op de grote weg naar Thusis en mis op die manier de Polenweg….m.a.w. ik ga te snel voor mijn co-piloot, terug dus door Donat/Ems en een bezoeker van een tuincentrum gevraagd waar die Polenweg dan wel niet lag, hij wees ons de weg erheen….. Even voor de volgers, de Polenweg heet zo omdat deze weg tijdens de tweede wereldoorlog door geínterneerde Poolse soldaten werd aangelegd… wij dus die kant op enne maar stijgen en stijgen, 9% vlgs. het boekje, moet met een ebike-tandem te doen zijn dus… alleen wat is 9% dit lijkt toch wel meer te worden…. 't zal wel gemiddeld 9% zijn zometeen na de volgende bocht komt het vlakkere stuk… neen dus… wat is da? het wordt onverhard.. losse steenslag en meer dan die 9%, het in het kleinste verzet fietsen met maximale ondersteuning, m'n co-piloot gillend achterop dat ik niet aan de dalzijde maar aan de bergzijde moet fietsen, dit in tegenstelling wat haar tijdens het skiën altijd geleerd is, 'Tieten zum Tal'… ondanks het kleinste verzet met maximale ondersteuning, het ging echt niet.. lopend dus verder… en met zijn 2-en een tandem duwen is een vak apart, ik maak vlgs. mijn co-piloot te grote passen en zij kan mij niet bijhouden, dat ding is zwaar, wordt ook naarmate je meer duwt, steeds zwaarder, van deze boom tot die en dan even stoppen, er zal toch wel een eind komen aan deze weg naar de hemel?? eens even op de teller kijken, hoeveel ik vanaf nu afleg… na 1 km duwen, stuwen, ploeteren, puffen, stoppen, uitblazen, Josine af en toe als een verkenner vooruitsturend, steeds weer een bocht en weer hoger, na 1 km dit heeeeeerlijke werk gedaan te hebben en nog steeds steile stukken voor ons… DE BESLISSING, dit is een ontzettend gemene streek van die Polen offe het is de Polenweg niet, dit is m.i. ook voor een eenling, met normale fiets met bepakking niet te doen, en we hebben nergens onderweg, over de afgrond kijkend, kolkende wateren gezien… dusse wij zitten verkeerd of Rinus heeft deze weg NOOIT gefietst maar met rugzakje op gelopen.. Was omhoog al een probleem voor mijn co-piloot, gezien de afgronden links en rechts en u zult begrijpen dat omlaag op de fiets rijdend voor haar geen optie was door die grind… dus ikke weer lopend met die 100 kgr. tandem naar beneden, ook dan heb je remmen nodig dat weet ik nu, enne wat betreft mijn heeeerlijke achillespezen, bergop was lekkerder, dan bergaf dat ging een stuk gemakkelijker… toen ik het geasfalteerde stuk weer bereikt had, moest ik enkele minuten op Josine wachten, want zoals reeds gezegd 'ik maak grotere passen' .. Omlaag dus over dat geasfalteerde gedeelte, Josine NIET met de Tieten zum Tal naturlich, ik 'rustig, beheerst remmend naar beneden' en weer kom ik tot de ontdekking dat bergaf helaas een stuk sneller gaat dan bergop.. "je zit zo maar, ineens lijkt het, het in de put, maar eer je er weer uitbent duurt langer" dacht ik nog even onderweg.. Weer beneden en toen maar snel de 'normale' weg naar Thusis genomen, bergje op en af… in de route beschrijving van Rinus Benjaminse staat een ligfietser afgebeeld die fluitend de weg af legt, 4 toontjes fluitend als hij bergaf gaat, minder toontjes bergop… nu lijkt het net of onze etappe van vandaag alleen maar fluitende Rinussen laat zien, nou ik weet wel dat ik vandaag niet veel gefloten heb.. enne munne co-piloot achter me ook niet.. Achteraf… terugkijkend na 2 grosse Bieren, een lekker etentje in B&B Goyer in Thusis, de routebeschrijving klopt niet helemaal of wij hebben een off-day in kaartlezen gehad…

Morgen…. de trein van Thusis nach St. Moritz, Abfahrt 9.30 Uhr, Ankunft St. Moritz 11.00 Uhr en dan de afdaling naar…. we zien wel waar we morgen eindigen, gelukkig geen Polen meer op onze weg…

ps.

nog ff een reactie op jullie reacties…
- blij dat dankzij mij Piet's 51-ste verjaardag zo druk bezocht werd..
- Trudy, als ik een rotonde zie, ben ik er alweer voorbij, vlgs. Josine 'dender' ik maar door en stop niet bij iedere rotonde om te zien of die fotowaardig is, de gefotografeerde had het 'geluk' dat er enkele spaken kapot waren (achteraf)
- Pimme… fietspaden bergop… ??? snap ik en mij co-piloot nie… beetje van het padje nu je het zo druk thuis hebt?… stofzuingen, alles opruimen, bezoek ontvangen en weer uitlaten, snel boodschappen doen, de afwas, de vaatwas… etc.etc. lijkt wel of JIJ bergop fietst, maar geloof me: iedere keer dat ik bergop fiets, verheug ik me op het bergaf gaan…
- de spaken zitten en wAeer in !! kreeg er wel 2 in reserve mee voor de volgende keer… als dat om de 14 dagen is, teken er voor en kom ik een keer fricadellen eten bij je, maar dan wel met m'n kleinkinderen, dan heeft Ria tenminste iets te doen!
- Henk uut Wanroij… dank voor je tips zowel qua lijf als ook qua onderdelen… ik weet het nu, ik moet een cursus spaken steken gaan volgen bij de neef van Josine momenteel wonend in Heerlen, weet ook een goed B&B in Sittard daarvoor "chez Jules"
- hee daar aan de Kraaiweg die zijn alleen voor ut bezoek!! straks zijn ze op !!
- tja, tja houdt het maar vol : IK BLIJF OP VAKANTIE !!!!

  • 06 Mei 2014 - 22:05

    Mieke De Vet:

    Als je geen dokter was geworden, was je vast schrijver geworden. We genieten van je verhalen!

  • 06 Mei 2014 - 23:13

    Trudy:

    Zitten jullie zomaar bij een verre neef van Gerard in de kost! Tenminste, zou zomaar kunnen...

  • 06 Mei 2014 - 23:36

    Padre Gerardo:

    Sjonge Jonge Jonge Jonge,
    Wat een avonturen toch weer in de Zwitserse hooglanden.
    Sjef hoe zit het met de bril van Josine, moet ze niet nodig weer eens naar Gerard Kup om de oogjes te laten meten. De huidige score van missers ligt voor haar doen hoog; veel te hoog voor Josine's kwaliteiten als kaartlezer.
    Dan de door jullie gevonden slaapplaats. De door jullie gevonden B&B Goyer zou zomaar familie van mij kunnen zijn. Want............
    De roots van familie Goijer liggen daar precies waar jullie nu zijn.
    Rond 1840 zijn de Guijers van Zwitserland (geen geld geen Zwitsers) om een heilig doel te dienen. Via wat omzwervingen is de ouwe baas in Grave geland, waarna de naam verbasterde naar Goijer en de familie trok richting Maar en Waal (Dreumel). Daar woont nog altijd broer George, beroemd vanwege de vrachtwagens George Goyer Transport. Plus zijn eigen (eigenwijze y ipv een gestiepte ij) verbastering van onze bijzondere familienaam.
    Verder mocht je een bedrijf Guijer handelend in Landbouwmachines aantreffen, dan heb je een achter achter achter achterneef van me gevonden.

    Veel plezier maar weer en tot vlug,
    Padre......

  • 07 Mei 2014 - 10:59

    Pim:

    Goejemurrge,
    Allereerst wasgister gewoon mijn vraag of er geen fietspaden over de bergtoppen heengaan( omdat jullie de trein moesten nemen)....bestaat er ook I.p.v. Tieten zum Tal ook de aanwijzing Tieten zur (Berg) Spitze? Super Geil Mann! Die laatste aanwijzing is naturlich van toepassing als je bij het skiën gevallen bent...Don't eat THE yellow snow!
    En Gerard : Dalik ga je me ook nog vertellen dat je patent hebt op de naam G(r)uyere kaas omdat jouw familie deze kaas in der Schweiz heeft ontdekt....????groet en tot schrijfs vanuit Bella Italia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 105422

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: