Centocinquanta chilometros en uno giorno! - Reisverslag uit Varenna, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu Centocinquanta chilometros en uno giorno! - Reisverslag uit Varenna, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu

Centocinquanta chilometros en uno giorno!

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

07 Mei 2014 | Italië, Varenna

Varenna, mercoledi , 07-05-'14, cinque del pomeriggio

Zo dat is dan meteen duidelijk, Italië bereikt… en hoe!! 8.10 op station kaartjes gekocht voor de treinreis naar St. Moritz, perron 3, makkelijk te bereiken omdat je zo'n parkeergarage slinger naar beneden, onder spoor 1 door en dan weer met zo'n slinger omhoog naar spoor 3 gewoon met de fiets kunt lopen; daar zat al één mevrouw maar die zat er al een tijdje (foto).. 8.30 kwam die trein stipt op tijd binnen, fiets erin getild met de tassen en plaats genomen om te gaan genieten van de treinreis.. in die trein wordt je via een soort intercom op de hoogte gehouden van wat voor moois je allemaal gaat zien… allemaal behorend tot het werelderfgoed van Unesco.. die Rhätische Bahn, het is echt indrukwekkend wat die allemaal gebouwd hebben hier en dat al in het begin van de vorige eeuw..!! Tunnels, bruggen etc. de langste tunnel? waar wij door heen gingen de Albula tunnel 5,65 km lang en in 1904 al klaar!! ik heb verschillende fotoos vanuit de trein genomen… in het echt echter indrukwekkender… opeens sneeuw!! in de trein soms de zon, half bewolkt, droog.. ziet er dus beter uit dan de weersvoorspelling.. St. Moritz, het waait er flink, een koude wind, er ligt nog sneeuw.. maar nog droog… en qua natuur erg mooi.. nu dus de afdaling van 44 km. die eigenlijk pas goed begint bij Maloja… 14 km. licht bergaf tegen de wind in… dan begint het te regenen… een miezerig regentje, mistig.. en we moeten zo meteen de afdaling over de weg doen…. Maloja… 12,5 % afdaling, de ene haarspeldbocht na de andere, rustig afdalend… om de zoveel bochten even stoppen om de bril weer schoon te maken want je ziet echt geen hond door die natte bril, ondankt het hondenweer!! Was de mist bij het begin van de afdaling erg dicht (<100m zicht), in de afdaling wordt het beter… alleen het blijft miezerregenen en de wind is tegen.. Na de tweede sterke afdaling, net voor Vicosoprano even een stop in een restaurant.. even opwarmen, 't is 12.00 geweest, Josine voelt haar voeten niet meer… Binnen een ministrone soepje genomen en wat koffie erna gedronken.. daarna verder naar beneden, nog een afdaling van 20 km en we zijn in Chiavenna Italia!! De weg is goed, geen gaten en/of kuilen…breed, het gaat met steeds grotere snelheid, de weg is nu goed te overzien… We passeren de grens, Josine hoeft niet gefouilleerd te worden toen we door het poortje fietsten, ging er ook geen alarm af zoals dat op vliegvelden altijd gebeurd bij Josine… Onderweg enkele kleine stukjes (zonder medeweten van Josine) gefilmd… langere stukken krijg ik niet geplaatst in de blog..
Chiavenna binnen gereden en weer even opgewarmd in een cafeetje… met een cappuccino Hoe verder… via een fietspad zouden we enkele km. buiten Chiavenna , 't Comomeer kunnen bereiken… Toen we buiten kwamen was het regenen opgehouden… Na wat zoekwerk waar dat fietspad, de ciclovia di Valchiavenna, begon, verder richting?? Bij de voorbereiding dacht ik mogelijk Varenna te halen… een 100 km vanaf St. Moritz.. Temp. in Chiavella 16 graden en droog.. dat fietspad loopt langs de rivier de Meda die steeds breder en breder wordt.. weer een schitterende natuur… langs het Lago di Mezzola en even later het Como meer, met allemaal van die pittoreske dorpjes tegen de bergwand aan gebouwd… Colico, Dorio, Dervio, Bellano en uiteindelijk, 103,2 oppe teller (vanaf St. Moritz), eindigen we in Varenna en waar? precies daar waar de veerboot morgen vertrekt, morgen dus geen problemen bij het vertrek!! Temperatuur Varenna 20 graden!!! en de zon probeert erdoorheen te komen...
Van Varenna steken we over naar Bellagio om vandaar uit langs de andere kant van het Comomeer af te zakken naar ??? dat sulle we morgen dan wel weer sien..


ps.
- San proficiat met je nieuwe baan..
- enne wie hielpees is weet ik nu nog niet.. .was je toen 18? of verloor je van een 18-jarige?? de meeste 'ruggen' van wie ik 'verloor' kan ik me nog goed herinneren, alleen deze rug??? dik 30 jaar geleden... offe word ik toch een beetje.....
- fam.C. in W. hoe is het met je nieuwe baas, luistert ie al??
- Gerardo, genne Goyer, Gruyere. Gyger, of iets dergelijks meer ontmoet..
- Wilma dae fits ligkt onger ut bed!!! en neet in de kelder.

  • 07 Mei 2014 - 19:38

    Jip En Pleun:

    Hoi omi en APO,
    ik en jip zorgen Goed voor punt en tok tok!
    @po de sl@ is heerlijk
    Ik vindt de kaart super mooi met het engeltje al die hartjes en ook Jip was erg blij mee!
    Pluzie met tr@p je rot
    Dikke knuffel pleun

    wauw... alweer in Italië, en wat hebben jullie al super veel meegemaakt geweldig!
    hier alles goed, ook hierlangs sla in overvloed, wel super lekker!
    Geniet ervan!
    Arrivederci!
    René, Jip en Ingrid

  • 07 Mei 2014 - 22:21

    Julius En Jeanny:

    Hoi wereldreizigers
    Hier is alles goed behalve het weer.
    Als we jullie verslagen lezen, mag je wel spreken van een avontuurlijke reis.
    We vonden het heel spannend dat jullie pech hadden met de flyer, maar gelukkig goed en gauw opgelost. Na alle regen komt nu toch zeker zonneschijn.
    We wensen jullie een voorspoedige voortzetting van de reis.
    Hartelijke groeten, Julius en Jeanny

  • 07 Mei 2014 - 23:19

    Elly En Herman:

    Hi Josine en Sjef,

    Die treintocht was wel even een leuke afwisseling voor jullie! Weten jullie nog dat Herman ongeveer 30 jaar geleden in Sankt Moritz een open gecompliceerde beenbreuk kreeg op de laatste skivakantiedag? Hij belandde in het plaatselijke ziekenhuis. Na overleg met de verzekering konden we een vlucht krijgen vanuit Zurich: Herman werd opgehaald door een Zwitserse collega en ik zou met de kinderen terug rijden over met sneeuw bedekte bergpassen (daar keek ik niet echt naar uit om zelf de sneeuwkettingen om de wielen te leggen). Gelukkig bleef het doorsneeuwen en werden de passen afgesloten. Daardoor was de autotrein de enige optie voor ons. Madelon, Barbara en ik zijn toen met die Rátischer Bahn naar Thusis gegaan. Destijds met al die sneeuw ook een bijzondere ervaring! Herman moest vanwege zijn been nog even wachten voor vervoer.

    Mooi is dat gebied rondom het Comomeer! We hadden daar 2 jaar geleden een kampeervakantie aan het water: helder blauw water, Herman en Madelon regelmatig op de surfplank! We zijn benieuwd hoe jullie fietstocht aan de andere kant van het meer gaat verlopen en kijken uit naar het verslag van morgen!

    groetjes
    Elly

  • 07 Mei 2014 - 23:29

    P En W Uit W:

    Heeeerlijk jullie reisverslag. Geniet van de reis die helaas af en toe gepaard gaat met regen en wind .....maar achter de wolken schijnt de zon! Mijn nieuwe baasje probeert te luisteren, maar ook daar beginnen de jaren te tellen en Spike met een gehoorapparaat....??? Woefff

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 105412

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: