Il compleanno de Josine II - Reisverslag uit Quercegrossa, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu Il compleanno de Josine II - Reisverslag uit Quercegrossa, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu

Il compleanno de Josine II

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

14 Mei 2014 | Italië, Quercegrossa

Quercegrossa, 14-05-'14, 16.30 ore

Ciao, amicas, amicos e tutti seguirnoi..

En el ….-ste compleanno de Josine vertrokken we om 7.30 uur uit het hotel, Gabry in alle rust achter latend. Omdat we zo vroeg vertrokken, had ze gisteravond gevraagd al te betalen, blijkbaar een langslaapster dus.. even verder op bij een warme bakker ontbeten, dat bestond uit versgebakken croissantjes en een soort nonnenvot.. daarbij 2 heerlijke cappuccino's. Het was er een komen en gaan van mensen die allemaal 'op de vuist' zo'n broodje namen, een kop koffie erbij vroegen, met elkaar kwetterde of de krant even opensloeg en weer ging… een echt sociaal ontbijtje.. er werd veel gelachen.. 8.15 op de tandem, hoe Montespertoli te verlaten??? even gekeken en gevonden na weer een local aangesproken te hebben.. Montespertoli ligt boven op een bergkam en je hebt er vergezichten om van te watertanden, vol met druivenvelden, olijfbomen en wat opvallend is dat hier op ieder topje van zo'n heuvel een dorp ligt, sterker nog de enige weg die door dit gebied gaat en waarover wij dus fietsen gaat van dorp tot dorp… dus in een dorp…. berg af…. beneden ….. bergop en weer in volgend dorp… elders liggen de dorpen allemaal in het dal of op die plek waar 2 riviertjes bij elkaar komen.. hier dus opvallend op bijna iedere heuvel een gehuchtje soms rondom een kasteeltje en die weg gaat dus van top naar top.. HEEEEEEERLIJK, hard naar beneden en heel, heel, langzaam in zijn 1 naar boven. Soms heb je zo'n afdaling dat je de stijging alweer voor je ziet… en dan heeft Josine er niet zo'n bezwaar tegen om vol gas naar beneden te sjeezen om dat bergjeop soms net te halen en niet in de allerkleinste versnelling de laatste 100 m. te moeten zwoegen.. Aliano, Lucardo, Marcialla, Tavarnelle, daar wat problemen welke weg we moesten nemen, maar uiteindelijk had Rinus gelijk… niet Sienna volgen, maar eerst richting San Donato aanhouden… probleem dat dat niet op ieder ANWB bord staat aangegeven daarna Morroco en dan komt San Donato voorbij. De streek verandert in die zin dat je nu meer door bosachtig gebied rijdt, en aangezien er 3 flinke beklimmingen na Donato in de tappa van vandaag zaten was dat wel lekker, in de schaduw fietsten… Want het weer is weer ontzettend goed fietsweer… blauwe lucht, weinig/geen wind, alleen de zgnd. fietswind.. Tijdens de laatste klim voor Castellina in Chianti opeens dat inmiddels voor jullie ook bekende akelige metaalachtige knapje…. we fietsten over een gladde weg, geen gaten, bergop dus zo'n 6 km/uur, zwoegend.. en zelfs ik hoorde dat !! boven op de top gestopt en jawel hoor daar hing d'r weer eentje los.. die dus naar de Castellina in Chianti was… Castellina in Chianti was geen gehucht, een klein plaatsje. Op een rotonde zat een jonge wielrenner te rusten, die we dus vroegen of hij wist of er een fietsenwinkel in het dorp was, hij verwees ons naar Tourist Information… we dus daarheen en gevraagd aan 2 lieftallige gedienstige dames of een fietsenmaker ( un mecanico de bici) ons probleem, een 2-tal gebroken spaken, met mijn hulp kon repareren.. zij aan het bellen, bleek er wel een fietsenzaak in Castellina te zijn maar die verhuurde en verkocht alleen maar fietsen…. Wat te doen.. oplossing: met de bus naar Sienna, de fiets mee, geen probleem volgens de dames, die fiets zelfs al was het een tandem kon mee… op 12.00 vertrok er een aan de grote weg. Het was 11.00 uur dus tijd genoeg. Toen bedacht ik dat deze dames misschien ook wel bereid waren om het adres waar we 1 of 2 nachten wilden verblijven te bellen en te reserveren… no problema ook dat deden zij meteen. De agriturismo Casalgallo ligt in Quercegrossa, een km. of 6 vóór Sienna, aan de weg… daar was plek en wij reserveerden voor 2 nachten… Voor de nieuwe onder jullie: een agriturismo is een plek waar je bij een boer kunt overnachten, in Zwitserland heet dat "schlafen im Stroh" (zie eerder reportage in Zwitserland) en daarna misschien dan vandaag nog met de bus, mét ons achterwiel, naar Sienna, hem laten repareren, morgen een dagje onbepakt en ongezakt door Sienna fietsen en probleempje weer opgelost.. Wij op tijd, even voor 12.00 bij de bushalte en de fiets alvast ontpakt en ontzakt en om 12.06, precies op tijd was de bus er… Op de vraag of de fiets mee kon, sputterde die chauffeur even wat tegen had het alleen maar over grande, grande en nog eens grande… maakte zo'n zijklep open waar bij reisbussen de bagage in kan en daar schoven we dus alle koffers en de fiets makkelijk in, er lag geen andere bagage in en in de bus zaten nog 2 mensen.. Als kadootje voor Josine's verjaardag mocht zij voorin de bus zitten… Castellina-Sienna 18 km… in de bus… zie je mooiere vergezichten dan vanaf de fiets, je hoeft nergens op te letten, niet op gaten in de weg, niet op achteropkomende bussen, alleen maar naar buiten te kijken… omdat we voorin de bus zaten, zie je ook dat je als fietser op de weg voor die buschauffeur ook wel een probleem bent.. je moet afremmen tot snelheid pak hem beet zo'n 20 km om daarna snel diejen fietser voor de volgende bocht ingehaald te hebben… en we passeerden enkele fietsers die, dat kon je aan hun reactie zien, het ook niet fijn vonden gepasseerd te worden door een bus.. tijdens een beklimming passeerde we ook een ligfietser die daar al zwoegend, ook in zijn 1, de helling op ging.. Net voor Quercegrossa wees de chauffeur ons op de, inderdaad aan de weg gelegen, agriturismo Casalgallo en een paar 100 m. verder stopte hij en kon de flyer weer uit zijn hol gehaald worden.. daarna hem weer bepakt en bezakt op weg naar het HEINEKEN barretje dat Josine net gezien had, want die moest zonodig… We lopen daarheen en daar komt opeens die ligfiets om de bocht… en stopt, lachend, puffend, bezweet. Op mijn vraag "hallo, your from?" zei hij "England" en konden we dus onze conversatie in het Engels voortzetten. Hij was van plan om in dat barretje iets te eten en vroeg aan ons of wij daar ook zin in hadden.. lunchtijd, vlak bij de agriturismo en de tijd aan ons… Hij stapt dus ook van zijn ligfiets en draait om… meteen daarna komt er een motor om de bocht die de hem tegenmoet komende auto's aan de kant dirigeert… die Engelsman roept naar mij houd je camera vast daar komt een kudde ferrari's aan en zowaar daar komen 24 FERRARIS om de bocht, ik heb ze geloof ik allemaal gefotografeerd… Wat is dit nou..??? die Engelsman had die Ferrari's eerder in de ochtend al zien staan en met een van de begeleiders gesproken… blijkt het dus een Amerikaans gebeuren te zijn!! Je kunt als Amerikaan een reis boeken naar Toscane om daar in een Ferrari kudde rond te toeren, begeleid door motoren, niet te geloven maar waar ik heb ze zelf gezien.. Daarna dus aan een tafeltje bij die bar gaan zitten en ons aan elkaar voorgesteld.. ik dus ook mijn reis naar Napoli, reden, doel, sponsoring etc… hij vertelde ook zijn verhaal, Engelsman 54 jaar, sinds zijn 42-ste woonachtig in de buurt van Marseille.. was met werken gestopt omdat hij daar geen plezier meer in had… had toen ook een knipperlicht relatie met een vrouw en had op een fietstocht van Sevilla naar Santiago de Compostela op een bepaald moment zo'n gelukzalig gevoel gekregen toen hij ergens op een bepaald punt een schitterend uitzicht over het land had, dat hij dacht, dit gevoel moet ik handhaven, dit is lekker, alleen meegaan in de stroom van werken, produceren, verdienen, haasten en onthaasten… neen ik weet het zeker, ik stop ermee, ik ga alleen dit gevoel proberen te houden.. Had al zijn hebben en houden in Engeland achter gelaten (had er wel nog een huis dat hij nu verhuurde) en was naar zuid Frankrijk verhuisd, had daar in de buurt van Marseille een huis gekocht, dat wel aan renovatie toe was en had daar in de laatste 12 jaar dus aan gewerkt.. Het souterrain verbouwd en dat werd nu gebruikt als een soort B&B, 'Couch-Serving' zoals hij dat noemt, ook een site van… Air B&B was vlgs. hem de commerciele opvolger van Couch-Serving. Geluncht, Josine salade primavera, hij een spaghette én een salade en ikke een Pizza Diabolo… Tijdens die lunch dus gezellig gepraat met diejen Engelsman, bleek ook nog een zoon van 8 te hebben… van een vluchtige Franse relatie.. die zoon woonde bij zijn moeder die weer samenwoonde met iemand met 2 dochters, kortom een open gesprek… dus ik ook mijn/ons probleem op tafel gelegd… onze gebroken spaken… en je gelooft het of niet, hij begint me daar toch een verhaal op te hangen over fietskennis, noemt nog even een Goeroe op het gebied van fietsen Sheldon Brown, waarvan hij alle boeken uit z'n hoofd kent.. die had ook geschreven over tandems, en dat het probleem van die tandems de gebroken achterspaken waren… deze Engelsman… een lopende encyclopedie, m.i. een soort perfectionist die als hij ergens interesse voor heeft dan er ook alles van wil weten… Wij lopen dus naar onze flyer, hij kijkt en kijkt, roept dat verschillende spaken veel te los zitten en zegt dat hij hem wel wil repareren, hier en nu meteen……. wel heb je ooit etc.etc. op de vraag of hij dat serieus meende, werd hij bijna boos… Eerst dus de lunch afgemaakt… ik het achterwiel er 'vakkundig' weer uitgehaald, lucht eruit, band eraf, remschijf eraf, schakelmechanisme van die Rohoff naaf eraf… en het blote wiel met nog 30 spaken (2 gesneuvelde had ik al verwijderd) aan hem gegeven.. de samenwerking tussen hem en mij voortreffelijk, alle twee steeds zwartere handen en met het materiaal dat ik en hij bij zich hadden, konden we alles.. toen de 2 spaken weer op hun plek zaten, begon hij ze te spannen.. bespeelde als het ware een instrument (speelde als het ware harp) om te horen of 'the tension' in alle spaken gelijk was, dit duurde ongeveer een kwartier en als laatste even een halve slag extra, gevolgd door een kwart slag terug van alle spaken en nogmaals controle of ze ongeveer gelijk klonken en ons achterwiel had weer 32 spaken die allemaal ongeveer hetzelfde klonken… fietsen maker no. 6, die eigenlijk geen fietsenmaker was, had me weer iets erbij geleerd… de volgende keer doe ik het zelf… hoop natuurlijk dat dat niet nodig is.. Op de vraag of we hem iets verschuldigd waren, antwoordde hij "nothing, I'am doïng this for fun, that's my living… I'am glad to have met you, we have a lovely lunch together, we had a good conversation, about the purpose of your trip, I have to thank you!!" We dronken nog een cappuccino, namen afscheid, wisselden email adressen uit en ik kreeg toestemming om hem, in actie, op mijn blog te mogen zetten… daarna 100 m. verder op naar onze Casalgallo waar ik nu gedouched en wel dit verslag zit te schrijven onder het genot van een 'Casalgollo Toscana' een echte locale vino bianco, of om het op zijn Frans te zeggen 'mis en bouteille en Quercegrossa'
Plannen voor vanavond: een romantisch etentje in die locale bar hier waar het ook volgens onze gastvrouw van dit nederig onderkomen, dit is echt geen verbouwde varkensstal, heerlijk en goedkoop kunnen eten… Morgen op de fiets naar Sienna, onbepakt en ongezakt..
a piutarde!!

  • 14 Mei 2014 - 19:43

    Nelly :

    Hoi Sjef en Josine,

    Heerlijk om jullie verhalen te lezen ...en de moie foto's te bekijken.
    Geniet er nog van ..af en toe afzien lees ik haha.

    Groetjes uut Mill

  • 14 Mei 2014 - 19:48

    Anja V Kuppeveld:

    Wat een avontuur weer, mooi!!
    Felicitaties voor de jarige en veel genot samen!

    Groetjes!!

  • 14 Mei 2014 - 19:52

    Berry En Ria:

    Elke dag is weer een verrassing! Heerlijk om jullie zo te kunnen volgen, om zowel de mooie uitzichten als de vervelende hindernissen te lezen. Knap dat je het ook nog eens elke dag zo enthousiast beschrijft!

    Ga zo door, houd moed en trap lekker door.
    Hopelijk zitten de spaken nu muurvast!

  • 14 Mei 2014 - 19:58

    Jip En Punt:

    Hoi APO! en JOSIEN!

    Josien gefeliciteerd met je verjaardag
    En groeien er nog steeds kersen in APO's oor??
    En geniet van jullie volgende tocht
    Punt ligt schattig naast mij
    Gr. Jip en schattige Punt.

  • 14 Mei 2014 - 20:22

    Yvonne & Adri:

    Josine, als eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    wat hebben jullie al een hoop kilometers erop zitten, ontzettend knap en wat een mooi avontuur weer. We wensen jullie veel succes verder en blijf genieten van al het moois dat jullie onderweg tegenkomen.

    Veel groetjes
    Adri & Yvonne Verwegen

  • 14 Mei 2014 - 20:41

    Wendy Pouwels:

    HALLO, Happy birthday to you...Gefeliciteerd Josine.....Hele fijne avond nog...
    Lieve groetjes van ons uit Groesbeek...Wendy en co......XXXXXXXX

  • 14 Mei 2014 - 21:13

    Judith Vd Linden John Jinte Jorne Jelne Jetske:

    Jeetje weer een paar uur verder met al da lezen het zijn me ook zo´n elle lange verslagen en ja met vier van die kleine kiender kom de er nie altied aan toe. Maar toch meen ik het bij te moete houwe. Sjef ik vind het echt geweldig om jullie verslag elke keer weer te lezen! Ga zo door en heel er veel succes nog

    groetjes Judith van der Linden en John van der Burgt
    Jinte, Jorne, Jelne, Jetske

  • 14 Mei 2014 - 22:06

    Ben, Leny, Wil En Wim:

    Josine hiep hiep hoera, proficiat op naar de 65
    Wat een mooie fietstocht', wij genieten dagelijks van je verhalen en foto's.
    Sjef als je je gaat vervelen wordt je maar schrijver of fotograaf.wij kopen je eerste boek.
    Leny heeft gisteren al een mail gestuurd, hebben jullie die ontvangen?
    Nog een hele fijne dag, wij drinken er eentje op.
    Heel veel groeten van ons nog een fijne tocht.
    Op naar Napels, maar niet sterven.


    Groetjes en liefs van Leny, Bennie, Wil en Wim

  • 14 Mei 2014 - 23:50

    Peter Cornelissen:

    Josine proficiat en Sjef natuurlijk ook. Wat een mooie verhalen van jullie fietstocht. Ik hoop wel dat ik en mijn broer niet zoveel pech krijgen als jullie met al die kapotte spaken. Nog 14 dagen en dan vertrekken wij voor de tocht naar Santiago de Compostela. Ik zal ook proberen om iedere dag een verslagje te schrijven maar zal jou Sjef niet kunnen verbeteren. Mijn verslagen komen op www.wilbertoordonline.nl. Josine en Sjef nog vele mooie kilometers en geniet van jullie tocht naar Napels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 105442

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: