La douce France - Reisverslag uit Brulange, Frankrijk van sjef boesten - WaarBenJij.nu La douce France - Reisverslag uit Brulange, Frankrijk van sjef boesten - WaarBenJij.nu

La douce France

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

29 April 2014 | Frankrijk, Brulange

Brulange, 29-04-'14

vlgs. Rinus 112,5 km, maar met een forse helling, op en af, extra, foutje van de co-piloot 10 km erbij (waarover later meer) dus 122,5 echte kilometros. De eerste 30, van Wormeldange naar Malling langs de rechter zijde van de Moesel over een fietspad, tussen de Moesel rechts en talloze campings links. Bij Schengen naar de linkeroever. De boot waar 'das Schengen Vertrag' door alle ministers van de EEG ondertekend is, de 'Princesse Marie Astrid', lag er niet. Opeens een camping met de naam 'drei Länder Camping' we verlaten Luxemburg en fietsen Frankrijk is, niets van te merken dankzij Schengen dus. Verder.. bij Malling hadden we maling aan de Moesel, gingen de brug over en trokken Lotharingen in en werd het wat heuvelachtiger.. Net zuid-Limburg in het groot (zonder Limburgers), hier woont bijna geen kip. Dit gebied is door de eeuwen heen, dan weer van Duitsland dan weer van Frankrijk geweest, men spreekt er nog steeds een soort Duits dialect. Steeds het strijdtoneel, veel gevochten ook wel te zien aan de vestingwerken.. De Hackenberg b.v. is een onderaards complex, ligt in een heuvel verborgen, je fiets er zo langs; 't is een deel van de tussen de eerste en tweede wereldoorlog aangelegde Maginot linie, zoals bekend heeft het niet gewerkt, die slimme Duitsers gingen via België en kwamen zo achter de Maginot linie… Het gebied is nu vrij arm, vroeger woonden hier mensen die in de ijzerindustrie werkzaam waren (Metz, Thionville), nu niemand meer, te zien aan de armoedige dorpjes, oude vervallen huisjes.. Verder trekkend alleen maar grote boerderijen, heerlijke geur van mest eromheen, koeienpoep op de straat etc.etc. Bossen, weilanden, graanvelden, velden vol koolzaad, alle kleuren groen zijn er.
In Kédange-sur-Canner, 54 km oppe dagteller, even een pit/plas stop. Geen winkel/restaurant meer te zien.. Langs St. Hubert door, dat we links lieten liggen, wetende dat de stemming daar in de Jachthoornstraat niet al te best is gezien de situatie van N.E.C. en ook de schoonzus van Joseph le Grand zal toch wel weer 'aan 't schoepen' zijn, niet thuus .. . Dan een opmerking van Rinus: via Condé-Northen, met een luxueus hotel… en dat trok ons wel, ff lunchen 13.45 daar.. luxueus dat was het.. 4 sterren .. even een heerlijke 'menu du jour' genuttigd, was wel nodig, voelde de hongerklop aankomen. Prijs viel reuze mee 11,50 Euro p.p. Na afloop van dit overheerlijke lunchje even gekeken waar we zouden eindigen.. gisteren dus daar problemen mee gehad en als je op het eind van zo'n rit nog moet gaan zoeken, daalt de stemming snel… dus even Rinus geconsulteerd, dat viel tegen… Brulange een 'Chambre d'hote, Rue de Metz 3, fam. Bertrand, tel. erbij en je zou er ook kunnen eten. Even gebeld en een kamer gereserveerd, dat fietst makkelijker, wetende dat je een onderkomen hebt.
Dan HET FOUTJE VAN VANDAAG:
Josine heeft moeite met kaartlezen, kijk je op de kaart dan zou je rechtsaf moeten, maar als je van boven naar beneden fiets dus links… ik dus in Varize rechts op haar aanwijzing.. tijdens die forse klim die volgde, kleinste verzetje met de stand op max. ondersteuning 4-5km/uur omhoog en meestal zegt Rinus Benjaminsen daar in zijn boekwerk iets van.. dan opeens vanachter de opmerking, "er klopt iets niet, we zouden vlak langs een riviertje rijden"… wat dan wel een snelstromend riviertje zou moeten zijn op deze helling, stop dus en daar bleek het foutje snel, rechtsaf op de kaart, links af als je van boven naar beneden fietst… 5 km. bergaf, heerlijk, 67km/uur oppe teller, geen bergrem, zo beneden.. Vanmorgen waren we nog nooit hier geweest en nu al 2 keer, hé Gerard. Vervolgens door het Merengebied van Lotharingen, het Pays des Etangs, Bionville, Fouligny, Guiglange, Hemily, Arriance, Arrencourt naar Brulange, rue de Metz is de doorgaande weg door het dorp.. no 3 zo gevonden, mooi onderkomen… gedouched, de was gedaan, en nu dus onder het genot van 2 biertjes Kronenbourg (Herman de hadden echt geen Heineken!) dit verslag aan het schrijven… heerlijk ontspannend vind ik dat, Josine aan haar ebook, ik meestal lig op bed, in het kostuum van mijn vader (intimi weten wel welk pak dat is) nogmaals de reis te beleven..
Correctie Rinus : je kunt hier niet meer eten… maar geen nood mw. Bertrand doet alle moeite, belt het restaurant op en als dat gesloten is, biedt ze een lift aan naar een dorpje 9 km verder op en als we 'klaar' zijn met eten, kunnen we bellen en dan haalt zij ons weer op. Service van de zaak, lijkt wel op mijn zwager Lorenz van Hotel die Klostermuehle, die doet ook alles voor zijn klanten; Davidchen ich versuch das Letzte mal zu ubersetzen.. die Frau Bertrand ähnt mein Schwager Lorenz der macht auch alles für seinen patiënten, entschuldige, für seine Gäste.
21.30 terug van een Italiaan, lekker visje..
Morgen?? 100km tot aan de voet van de Col du Donon
a demain

de sponsoren van vandaag..
- eentje al op leeftijd, medisch gelukkig niet veel meegemaakt, maar wel het nodige met haar inmiddels al jaren overleden man, is ook al oma; 50 km zat ze achterop vandaag, meefietsen lukt haar niet meer denk ik wel als een luis in de pels (achterop dus), bedankt als luis was je niet al te zwaar vandaag..
- danne ene zekere Schaap.. niet die enkele dagen geleden op de foto stond... maar ik heb zovele schapen in mijn kooi... de voorletters ken ik niet uit mijn hoofd, maar ik doe een gok... getrouwd, kinderen en bekend in de Radboud, daar definitief te horen gekregen dat al zijn klachten reeel zijn en berusten op ... af en toe zie ik hem nog op mijn spreekuur... binnenkort dus niet meer..
- km 303 -330 dat was gisteren dus, vergeten of beter gezegd ik kreeg vandaag pas de update van alle giften; vlgs die arts uit Tholen 'ben' jij hem nu, "tikkie je bent hem" doe de groeten aan je kids! foto bijgevoegd!
- totaal stand van alle giften aan de SLK op dit moment : niet te geloven 5145,46 Euro's

ps. om te voorkomen dat ik niet weet wie de sponsor is zou ik jullie willen verzoeken je naam, het aantal km. evt ook door te mailen naar stopsmoking@zonnet.nl b.v.d.

  • 29 April 2014 - 22:24

    Ben En Rikie:

    Hoi Sjef en Josine,

    Wat leuk om jullie verhalen elke keer weer te lezen.

    Veel plezier en tot ziens weer in Langenboom.

    Ben en Rikie van Kuppeveld

  • 29 April 2014 - 22:40

    Berry En Ria Richters:

    Super! Knap dat je nog de energie hebt om te schrijven. En nog knapper om het allemaal te fietsen. Mooie foto's, ja hoor makkie voor ons om het te kunnen volgen.
    Zet hem op, en houd er vooral jullie plezier in!

  • 29 April 2014 - 22:42

    Pim:

    De Col du Donon ligt in Alsace-Lorraine en maakt deel uit van de Vosges . Vanaf Luvigny, de Col du Donon beklimming is 6.2 km lang. Over deze afstand overbrug je 327 hoogtemeters. Het gemiddelde percentage is bijgevolg 5.3%.
    Nog geen pimientas de padron tegengekomen?
    Gr. Pim

  • 29 April 2014 - 23:02

    Notenkrakerstraat Mill:

    we blijven je volgen met zun alle heidi monica en ik en de kleinkinderen ik hoop dat jullie beter weer gehad hebben dan hier in mill hier bijna de hele dag geregent en nog hele moeie fietsdagen groetjes van uit mill

  • 29 April 2014 - 23:03

    Ine Cornelissen :

    Ik wil toch even de co-piloot een hart onder de riem steken! Lijkt me niet altijd een makkelijke positie, zo te lezen.... Maar waar was de man zonder zijn co-piloot? So keep it up!
    Wij gaan zaterdag naar Martje en 'zullen het er eens goed over hebben'! Goede reis en veel liefs, Ine

  • 29 April 2014 - 23:11

    Jacques & Antoinette:

    Beste Josine en Sjef,

    Geïnspireerd door jullie 'smakelijke' reisverslag hadden wij het plan opgepakt om vandaag met de fiets naar Nijmegen te gaan om daar een hapje te gaan eten, helaas regende het vanmorgen! Omdat wij echte 'mooiweerfietsers' zijn wachten we een beter moment af!
    Namens ons allemaal,
    Bonne découverte et bon voyage!

    leestip!
    Verhelderend en humoristisch laten Allan en Barbara Pease in hun boek aan de hand van wetenschappelijk onderzoek, evolutionaire biologie, psychologische analyses en sociale veranderingen hun licht schijnen op het raadsel van het verschil tussen man en vrouw.
    Titel van het boek:
    Waarom mannen niet kunnen luisteren en vrouwen niet kunnen kaart lezen!

  • 22 Mei 2014 - 12:02

    Annievdlaar:

    Fijn dat je nog mensen zoals mw Bertrand tegenkomt ja heus ze bestaan nog dat geeft je fietsenergie.
    Jullie fietsen in voor ons bekent mooi gebied,
    genieten dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 795
Totaal aantal bezoekers 105548

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: