la route de la pluie - Reisverslag uit Rouffach, Frankrijk van sjef boesten - WaarBenJij.nu la route de la pluie - Reisverslag uit Rouffach, Frankrijk van sjef boesten - WaarBenJij.nu

la route de la pluie

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

01 Mei 2014 | Frankrijk, Rouffach

Rouffach, 01-05-'14

Wat eigenlijk de 'route du vin' had moeten zijn, is een 'route de la pluie' geworden. Wij zijn Pierre Paulusmère niet voor kunnen blijven. Ontbijt 7.15 heures, gepakt en gezakt 8.00 uur en route. Uitgezwaaid door de gastvrouwe die gisteravond haar uiterste best deed om het internet te laten werken, op mijn (en dat van andere gasten) werkte 'alphaspot' niet… op die van haar ipod wel… echter om van de mijne naar de hare, mijn al geschreven verslag te transporteren werd zelfs met de USB stick die zoonlief uit het dorp haalde mij te veel… jammer en helaas dacht ik nog, dan maar geen verslag. Goed getafeld, gingen we vroeg naar bed… en wat bleek op de kamer deed die het wel zodat ik mijn verslag alsnog kon typen en de sponsoren nog even kon vermelden… Toen ik klaar was, sliep Josine al aan het geluid te horen.. het ebookje lag op haar neus en zo bijziend is zij echt nie.
8.00 uur dus, vertrek op weg naar de Col du Donon, de eerste 10 km. geleidelijk en de laatste 9, stevige stijging tot 813m. Schitterend om door zo'n bos met een kabbelend riviertje, de Witte Saar, naast je omlaag stromend, omhoog te gaan, in alle stilte, 1 auto passeerde ons op weg naar boven.. bochtje links , bochtje rechts, steeds hoger, vogels overal te zien en te horen, af en toe een buizerd. Toen boven en ik dacht even een staatsie portret, een selfi, van mijzelf voor dat bord te maken, helaas het ontbrak, alleen een Duits kerkhof dat daar in 1944 opgericht was… we zaten wel in de wolken, het regende (nog) niet… dan de afdaling naar het gehucht Col du Donon waar een restaurant welkom was voor een cappuccino.. Heeeerlijk, deze klim 'pas de problemes', weet weer dat ik leef… Alleen alle respect voor de mw. van die sportmasseur uut Wanroij die op haar 65-ste op een 'gewone' fiets samen met haar man deze tocht gemaakt heeft.. op onze 'oude' Koga tandem, zonder ondersteuning maar wel inklapbaar! was deze tocht niet gelukt.. ik denk dat deze tocht veel zwaarder is dan die naar Santiago de Compostella.. maar wat lees ik Peter… in 6 weken naar SdC, heen en weer fietsend??.. mijn solorit in 2006 lukte mij (zonder trapondersteuning) in 24 dagen.. ben ja al in training ?? heen en weer naar Boxmeer is niks… 8-9 uur/dag op de fiets zitten… Heeeeeerlijk, is wat anders… haal die zalfjes maar alvast.. Trouwens de laatste dagen bemerk ik een vervelend gevoel aan mijn achillespees eerst rechts en nu ook links… en als ik 's morgens vroeg vroeg (geen type fout) wakker word, en ik beweeg mijn voeten dan 'crepiteert' er iets… met de hand voel je dan dat gevoel wanneer je sneeuw samen knijpt… op zijn Latijns heet dat 'een tendinitis crepitans' (hè clubarts uut Kuuk), nu geen kraakpols maar een kraak achillespees… maar ja, onder het motto krakende wagens lopen het langst, masseer ik die sportgel uut Wanroij er dan (mét wat eigen verboden bestanddelen toegevoegd) 's morgens en 's avonds op en wat blijkt rechts is al minder aan 't worden, links nog wel vervelend aanwezig.
Terug naar onze tocht van vandaag… in dat restaurant zeg ik tegen Josine "ik haar even de handschoenen uit die tas" en zij zegt, "maak jij dan even mijn handtasje aan mijn stuur vast, ga ik nog even naar toilet" .. zo gezegd zo gedaan. De dames handtas waar al onze waardevolle spullen in zitten, haar telefoon, onze paspoorten en natuurlijk de pecunia… Loop ik daar met dat dameshandtasje over de parking place richting mijn gestalde tandem, komt er zo'n kudde zwartlederen motorrijders aan die parkeren en mij dus met dat handtasje zien lopen… hilariteit alom natuurlijk.. ik ook, maar schaapachtig (sorry monsieur le Mouton noir) lachend terug… ik bevestig dus dat handtasje om mijn manier aan Josine's stuur en wacht op Josine… We vertrekken voor de afdaling en daar begint monsieur Pierre Paulusmère zijn belofte waar te maken, het begint te regenen en niet een beetje, soms zo hard dat het met zo'n 50 km naar beneden duikend, hagelkorrels lijken, heeeeeeerlijk, ik voel alles..ik leef richting Schirmeck, Rothau.. een afdaling van een dikke 10 km.. naar boven in dik 1 uur, naar beneden in 15 minuten… Toen we langs een kerkhof reden begon er iets te tingelen aan onze fiets, of was het iemand op het kerkhof?? Door die beklimming was de accu bijna leeg en met de beklimming van de Col de Steige in het vooruitzicht stopten we in Fouday voor een accu-wissel.. toen kwam Josine erachter dat de getingel veroorzaakt werd door haar nagelknipper die uit de vakkundig door mij opgehangen dames handtasje hing en tegen de 'achterstang' aan tingelde… maar als die eruit kan, wat dan nog meer??? en ja hoor: HET FOUTJE VAN VANDAAG….. deze handtas bevat 1 afgesloten compartiment mét rits (voor de waardevolle stukken) en 2 compartimenten links en rechts van die rits, die je kunt afsluiten met klitterband… daar was het buisje met zoetjes uitgevallen toen ik die tas vakkundig ophing… wat blijkt nu? Josine zei al de hele afdaling een rot gevoel te hebben over waar haar telefoon was… en ja hoor HAAR IPHONE was verdwenen.. nergens meer te zien, dusse die was weg…. we keken elkaar alleen beschuldigend aan, zonder woorden, maar met vele gedachten, … wat te doen?? 16km rechtsomkeer, diejen Col weer op en onderweg kijkend waar die iphone eruit gevallen was?? niet mijn eerste idee mag ik wel zeggen… idee van Josine: ik bel in het hotel "by Julienne" hiertegenover in Fouday op naar dat restaurant op de Col du Donon en vraag of ik hem daar niet binnen heb laten liggen of dat hij buiten misschien gevonden is… zo gezegd zo gedaan, Josine met haar beste Frans (niet haar broer) dus naar binnen en … na een kwartier weer buiten… niets gevonden… Toen kwam mijn idee aan bod… ik bel met mijn telefoon naar de hare…. zo gezegd zo gedaan en gaf de telefoon aan Josine (zij spreekt veel beter Frans)... hij ging over, over, over en nog eens over en toen???? werd hij opgenomen door een, wat bleek Zweedse motorrijder, die toen hij hoorde dat wij met de fiets de Col af gegaan waren, meteen aan bood om 'even' naar beneden te rijden, 16 km, om Josine's telefoon te brengen…. de wonderen zijn de wereld nog niet uit… Stel je voor, Josine zonder iphone, zonder al die fotoos van al haar kleinkinderen, zonder die muziek en al die filmpjes die Sterre er al opgezet heeft, zonder die familie app, zonder die Boest app, zonder die mediatheek app met mij naar Napels, dat was een minder plesante tocht geweest dat kan ik u verzekeren… die motorrijder vertelde de iphone langs de weg gevonden te hebben en hij dacht nog die heeft een motorrijder verloren… hij zag het rose mapje (gelukkig niet dat zwarte wat Josine eerder had..) en raapte hem op. Eind goed, al goed zullen we maar zeggen, niet te geleuven wat een 'geluk'… Toen we weer een stuk langs de vrij drukke D1420 reden, zei Josine van achteren "het ziet ook niet uit als jij met mijn tasje loopt, ik hou het voortaan ALTIJD bij me" waarmee ik (en achteraf die motorrijders) dus mee instemde… alleen hoop ik dat die telefoon voortaan in dat compartiment mét rits opgeborgen zal worden.. ik hou jullie op de hoogte…
De Col de Steige viel mee, langzaam en geleidelijke stijging van zo'n km of 8 gevolgd door een bijna continue afdaling over 20 km, heeeeeeerlijk in de regen, je hoort de regen op je helm tikken… kleren door en door nat.. gelukkig is dat kostuum van mijn vader ook waterdicht… op weg naar?? 'la route de vin', de wijnvelden van de Elzas.., die voor ons dus meer 'la route de la pluie' geworden is.. je fietst door wijnstokken velden van hier tot ginder… op een fietspad… je hebt de mogelijkheid om ook een route via de dorpjes te nemen die tegen die berghellingen aan liggen te maken, maar omdat die in nevelen gehuld waren, verkozen wij het fietspad… van Scherwiller, naar Kintzheim, door de stromende regen, steeds harder en harder en in Bergheim : een lunchpauze, 13.00 uur 78,5 km oppe teller.. Menu: 'Asperges d'Alsace…' en weer ben ik van mening dat de 'Asperges a la Josine de Frank' de de lekkerste zijn.. wat te doen met dit weer? vlgs. diejen Pierre zag het er vandaag niet goed uit… ook op de weer-app regionaal niet… nog 2 uurtjes fietsen en zien waar we uitkomen??? even in het boekje van Rinus gekeken en Pfaffenheim leek ons wel wat.. waar zouden wij, Pappenheimers, beter kunnen overnachten??? echter daar eenmaal, in nog steeds hevige regen (echt heeeeerlijk, nat tot op het kostuum van mijn vader), aangekomen bleek het Hotel au Petit Pfaffenheim op donderdag 1 mei gesloten… dus door naar Rouffach waar Hotel Ville de Lyon ons welkom heette in stromende regen… Zoals altijd checkte Josine in (zij heeft immers die handtas met alle waardevolle papieren en spreekt het beste Frans, alpha als ze is) en ik (Beta-man) zette de tandem achterom en droeg de 4 tassen naar binnen.. Op de kamer aangekomen… op de achterkant van de deur… prix de la chambre… 179 Euro… voor deze kamer… Josine dacht 89 Euro te hebben gehoord… wat te doen?? het Hemelbed zag er aanlokkelijk uit, de kleine douche met w.c. minder…. wel/niet/wel/niet wel dus, het bed was de bepalende factor in deze. (foto volgt). Gewassen, de was gedaan, gedouched en wel, weer droog achter de oren, zit in nu beneden te genieten van deze dag, heeeeerlijk… even (½ uur later) komt Josine ook beneden, lachend over wat we weer allemaal vandaag meegemaakt hebben, we bestellen een 'Philippe BOHRER alsac, pinot blanc de 2012' en genieten verder… vooral ook omdat Josine, bij navraag aan de receptie, te horen heeft gekregen dat de prijs voor de kamer inderdaag 89 Euro is… en dat voor die prijs, zo'n bed….

a demain

  • 01 Mei 2014 - 19:46

    Lieke:

    Hoi Sjef en Josine!
    Wat een verhaal.... En je raad t nooit?!? Ik heb gedroomd dat ik mijn iPhone kwijt was. Zo'n droom waar je in blijft hangen.... En toen ik vanochtend wakker werd lag hij gelukkig op mijn nachtkastje... Ook echt paniek dat ik alles kwijt was... Hahaha! Het is wat met die spullen.... We kunnen echt niet zonder. Zojuist wordt hier aangebeld! De pizzabezorger... Maar dit keer hebben we niet besteld?! Nio baalde! Haha. Nou geniet lekker... Dat doe ik ook elke avond als ik jullie verslag lees. Have Fun!! Maar dat komt wel goed. Kusje nio, pre, Lieke

  • 01 Mei 2014 - 19:47

    Jan Schaap:

    Hallo Sjef en Josine,
    Wat een geluk zeg, met die iphone. Eerlijke mensen bestaan dus toch nog wel. Vaak jatten ze zo'n ding uit je broekzak waar je bij staat. Hoop dat het met de achilliespees van Sjef goed komt. Anders moet ie dadelijk nog naar een dokter. Ha, ha. Maar zonder gekheid. Hoop dat het verder goed gaat met jullie. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel km jullie er eigenlijk al op hebben zitten en of jullie een beetje op jullie schema zitten. Lees het misschien nog wel. Groeten en een goede reis verder, Jan Schaap (van de keukentafel, je weet wel).

  • 01 Mei 2014 - 20:03

    Jan Van Laake:

    Dag kanjers, dag Sjef en Josine
    Het zit niet altijd tegen, dat zie je maar weer. Zo ook voor de man die een naald met een oog krijgt aangeboden waar hij doorheen mag kruipen, zonder gebruik te hoeven maken van gif of straling. T 2.0 noemen ze dat, dan snap jij het wel. Wel binnen drie weken gebruiken, hebben ze gezegd.
    Een vriendelijk zonnetje wensen we jullie op de komende trajecten.
    Tot de volgende uitwisseling, Jan en Anne

  • 01 Mei 2014 - 20:44

    Ranjani En Co.:

    Wat een mooi bed zal vast heerlijk slapen. Misschien komt de achillespees dan ook echt tot rust. Het is wat met die telefoons van jullie!! 3x raden wie daar verantwoordelijk voor was. Dit was de 3e keer hè dus nu is het scheepsrecht (papa!) Helaas geen Ameland voor ons want Niek heeft erg veel last. Jeroen is naar de apotheek voor lotion alba..wie weet doet het nog wonderen. Anders maar bivakkeren in Le longue arbre..Cas wil maar al te graag de tuin doen voor jullie! Slaap lekker kusjes van ons

  • 01 Mei 2014 - 22:32

    Julius En Jeanny:

    Hoi Sjef en Josine
    Wij amuseren ons uitstekend met jullie reisverslagen.
    Elke avond genieten we.
    Vandaag wat een geluk met het terug krijgen van de iPhone, super.
    Bij deze het mail adres van Petra en Bert, die jullie ook willen volgen lena23@xs4all.nl
    Groetjes en veel succes, Julius Jeanny

  • 02 Mei 2014 - 10:47

    Jeroen Cas En Niek:

    Altijd maar weer gedoe met de iphone.. ik heb nooit wat met mijn S4 :-)
    Dit waren dus geen bikers waarvan 80% crimineel is.. maar 'gewoon' brave burgers die af en toe in t leer op hun brommer gaan toeren. Waarschijnlijk zijn ze nu op zoek naar zo'n coole mens bag waar ze Sjef mee zagen lopen!
    Op naar het volgende avontuur (in het volgende verslag waarschijnlijk :-))
    groetjes van de boys uit Arnhem

  • 06 Mei 2014 - 14:32

    Syl..:

    Ha, Sjef en josine..
    heerlijk om dit allemaal te lezen.. Lijkt soms wel Beekman en Beekman.. Die maakten ook van alles mee.
    Bliijf schrijven wij genieten... er allemaal van.

    Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 105677

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: