wifi, wifi, wifi.... - Reisverslag uit Palazzolo sull'Oglio, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu wifi, wifi, wifi.... - Reisverslag uit Palazzolo sull'Oglio, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu

wifi, wifi, wifi....

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

08 Mei 2014 | Italië, Palazzolo sull'Oglio

Palazzollo s.O, 08-05-'14, 17.30

Tja tja, si, si, Capriolo net niet bereikt reden… alleen daar een 'agriturismo' plek… een Italiaanse 'Schlafen im Stro' … m.a.w. 'dormine en paglia' enne dan geen Internet?? dus maar een plaats eerder gestopt en gekeken waar we daar konden slapen.. in hotel 'Villa e Roma' leek ons wel wat, de eerste de beste gelegenheid in Palazollo s. O. , dus Josine naar binnen en er was plek, echt een idyllisch plekje, rust, stilte, helemaal ommuurd maarre…. geen Internet!!! Josine praatte me om om toch dit plekje te nemen en dan zometeen het plaatsje in te fietsen om te gaan eten in een restaurant met internet, want eten was niet mogelijk in Hotel e Roma… me maar weer laten ompraten.. had ook wel zin in een verfrissende douche… Palazzolo s.O. ?? Palazzollo sull'Oglio m.a.w. Palazzollo aan de Oglio..
Onze reis van vandaag dus: Varenna - Palazzollo: 103,9 km oppe teller… brengt ons totaal dus op 1320,9 chilometros.. en wat voor een 'tappa'.. water genoeg gezien vandaag.. vertrokken met de boot om 9.40 overtocht Varenna-> Bellágio, de eerste mijlen dus…zeg dat het er een dikke 2 waren… omgerekend 3,1 km en het totaal afgelegd wordt dus 1321 chilometros… Mooi weer, nog enkele plaatjes geschoten aan wal en de boot bijna gemist omdat we dachten dat een groep scholieren ook aan boord ging en wij dus niet wilden 'voorkruipen' net zoals op dat Spaanse vliegveld in Valencia hè Padre… maar die groep ging niet aan boord, stond daar gewoon te wachten op een andere boot..dus… toen de slagboom omlaag ging en ik nattigheid voelde, spoedde ik me naar voren en de slagboom werd weer omhoog gedaan, grazie, grazie…. 20 minuten later aan de overkant in Bellágio.. en op de boot nog enkele fotoos gemaakt richting St. Moritz waar m'n schonezus Elly nog herinneringen heeft liggen, die ik toen we daar door St. Moritz heen fietsten niet heb zien liggen, wel kon ik me nog wel herinneren dat die waaghals Herman, haar man, vroeger een durf-al die alles deed wat zijn moeder hem verbood, bij een gevaarlijke actie in St. Moritz, een open beenbreuk op liet !! tja, tja hij stapte uit de lift en brak zijn been… de tocht begon, Josine moest nog even het toilet bezoeken van al dat watergeluid en de nodige yoghurtjes en thee bij het ontbijt.. en daar gingen we… als 'warming up' enkele chilometros klimmen en we waren warm, ik met mijn windstopper aan met name, Josine met alleen haar bloes ook. Daarna dus langs het Como meer naar het zuiden… over een soms smalle weg… en dat verkeer.. overal staan van die borden waar automobilisten erop gewezen worden dat 'wij', de automobilist én de fietser alletwee ruimte nodig hebben… blijf je kort langs de wegrand fietsen, passeren ze je gewoon, ook als er een tegenligger aanwezig is.. en dan is er maar weinig ruimte over voor ONS!! dusse, als er een tegenligger aankwam én eentje achterop kwam, ging ik 1 meter de weg op fietsen… daar kon hij (de achterop komende gast) dan echt niet meer langs, met het nodige getoeter tot gevolg, maar ze kunne me wat!! WIJ hebben ook ruimte nodig… een andere sensatie, vandaag opgedaan, is het door een verlichte tunnel fietsen… niet dat hij verlicht is, maar dat geluid erin, als fietser zou je oordoppen moeten opdoen!! je hoort de autos van verre aankomen weet echter niet of dat het geluid is van een van achteren komende gast of van een tegenligger… de eerste tunnel was 2200 metros, de tweede 1800 apart, Josine vond het maar niets… dat fietsen met die grote Flyer Tandem voelt niet zo… je bent maar een klein puntje als je de grote hoeveelheid water, de massa gebergte om je heen ziet, en dan dat groen, dat blauwe, kraakheldere water, echt platwater vandaag… Langs Lecco, langs het lago di Garlate, langs lago di Olginate (Olga weer neet thoes!) langs de Fiume Adda (en daar zit me toch een bak snel stromend water in!) steeds vlak langs de oever.. door plassen en kuilen, plassen niet van de regen, maar gewoon water dat uit de bergwand rechts over het pad zich een weg zoekt naar de rivier links… een zo'n kuil was iets dieper dan ik dacht (niet zo diep als die van Frans in China, die ging kopje onder) maar wel zo diep dat de sokjes van mijn copiloot onder de modder raakte met het nodige commentaar op mijn stuurmanskunsten tot gevolg.. en verder gingen we, in het begin iets rustiger.. Bij Brivio even een pitstop voor een salade en wat drinken en weer verder over dat zelfde soms wel soms niet geasfalteerde fietspad over de oever van de Adda.. even daarna ontmoeten we voor het eerst een grootheid uit de oudheid Leonardo da Vinci… bij Imbersago ligt namelijk zijn inmiddels weliswaar gerestaureerde veerboot, een veerboot zonder motor, die heen en weer vaart alleen voortgestuwd door de stroming van de rivier.. Enkele chilometros verder ontmoeten we die Leonardo alweer, blijkt dat hij in zijn tijd een uitgebreid kanalenstelsel heeft bedacht die het water omleiden met minder verval naar de waterkrachtcentrales en dan via grote turbines het water weer terug in de rivier de Adda te storten, die waterkrachtcentrales staan er nog steeds zijn uit ongeveer 1900. Water zat gezien dus vandaag, eerst het Comomeer links, de rivier de Addo links en in het kanalen gebied van diejen Leonardo da Vinci dan weer links de rivier diep onder ons en rechts net naast ons een van zijn kanalen, allemaal snel stromend water… Na Trezzo sull'Adda besloten we dat oeverfietspad te blijven volgen...onder de veel hoger gelegen autobaan brug door en over wat voor fietspad !! hooguit 1m. breed, vol gaten en losliggende stenen, rechts de bergwand en links?? 10 m. lager de rivier de Adda… ben maar snel doorgefietst.. .hoorde achteren niets… die zal wel alleen naar de bergwand gekeken hebben..
Gelukkig…. van de Adda af, genoeg water gezien…. via Canonica d'Adda, Pontirolo, Arcene, Pognano, Spirano, Cologno al Serio. Het weer was goed, warm, even een stop in Cologno, links van de weg een GELATERIA, en wat voor een druk druk bezocht.. enne we hadden nog 10 Euro gekregen van ene mw. Paulusma, oh nee anders, Pieterma uit Rh. 'voor een ijsje onderweg'… nou bij deze dus, het tientje in bijna op want een grote ijsco, een Frappè frutti di bosca (milkshake bosvruchten) voor Josine én een Granita Lemon (gecrushed ijs) voor mij voor 6,50 Euro, Toos we hebben nog over!!! voor een volgende keer... Ghisalba, Mornico, Palosco en nu in Palazzolle s.O beland, wederom een voldaan gevoel, weet weer dat ik leef, heeeeeerlijk uitrustend met een pilsje op de Piazza Vincenzo Rosa … Josine met een wijntje en aqua con gaz in haar ebook naast me… Morgen?? wijk ik van de route af… tenminste de laatste chilometros, ga naar Hotel a la pappa in S.Benedetto… reden? Lorenz mijn zwager (was getrouwd met mijn overleden zus), je weet wel die van dat HOTEL KLOSTERMUEHLE IN HEIMBACH waar je als afgepeigerde MILLENAAR en OMSTREKEN 'auf erholung' kunt gaan die heeft daar aan het Lago di Garda een grote caravan op een camping staan, daar gaat hij ieder jaar op grote vakantie (hooguit 2 weken, want hij kan niet gemist worden in HEIMBACH) met zijn hele gezin… ook verschillende familieleden van mij, zijn bij hem daar op de koffie geweest… Wij dus nog niet, en nu heeft hij in al die jaren daar een collega Hotel eigenaar, ontmoet waarmee hij een goede relatie heeft en daar gaan wij dus morgen 'op de koffie', dat wordt onze volgende 'tappa'. Sorry meneer Rinus Benjaminse ik ga even van het padje af..
Wij dus het plaatsje Palazzollo in om iets te eten… eerst dit verslag geschreven op de Piazza... en toen restaurant in, heerlijk gegeten, echter ook daar in die kelder met dikke muren geen internet… na het toetje, gevraagd aan locals waar dan wel een localiteit was waar wel internet mogelijk was enne gevonden…!! nu 22.00 uur in een barretje geholpen door een werkneemster op INTERNET… zodat die mw. van de Iepenlaan weer rustig kan slapen en sorry mw. aan de Uyensediek de mannen nu pas… 't is al laat en ik weet niet of ze de tent al afgebroken hebben..

ps.
- hoe is het met diejen erme mens aan de Hendriksweg al weer wa bekomme?
- sponsoren van vandaag, gullie komt morgen aan de beurt i.v.m wifi problemen... gen tiet
- diejen heer vruuger witte Dellen mer nu Dorpstraot, fanatiek SES volger, ex gemeenteambtenaar in Ujen, wette dat eg nie?? sponsoren door een bepaald bedrag 1 Euro/km over te maken op rekening no. ING bank Levenseindekliniek met vermelding afscheid Sjef Boesten...ge kunt dan een aantal kilometers die ik nog te fietsen heb sponsoren... NIET die kilometers die ik al gefietst heb!! dan mot ik weer omdraejen... schiet op we vliegen door Italia nog mer un kleine 1000 chilometros te gaan enne trouwens doe die buren van jou de groeten, en als dat mogelijk is, laat ze meelezen... (sponsoren zijn altijd welkom... ook die buren...)
maak je bedrag over maak niet uit hoeveel en ik denk aan jou, je vrouw en kinderen... en mogelijk ook aan die buren op rekening no.
IBAN: NL66INGB0004240836 o.v.v. afscheid Sjef Boesten via je eigen bank en die van de buren ! Marius de groeten en laat me weten via m'n email adres stopsmoking@zonnet.nl welke chilometros je (en die buren) sponsort...


  • 08 Mei 2014 - 22:27

    Ben En Rikie:

    Wat geweldig weer om te lezen. Ook wij blijven jullie elke dag weer volgen. Ondanks alle "beslommeringen", vergeet er niet optimaal van te genieten!!!!!!

    Groetjes uit Langenboom

  • 08 Mei 2014 - 22:40

    Notenkrakerstraat En Aanhang:

    we genieten er van dat we jullie elkedag kunnen volgen wat prachtig dat dit allemaal kan we hopen dat het heel goed gaat met fietsen en zet hem op groetjes

  • 08 Mei 2014 - 23:05

    Joop En Tina Willems:

    wat een mooi v erslag weer. en die fotos zijn hartstikke mooi. gr. joop en tina.

  • 09 Mei 2014 - 01:17

    Pim:

    Het lijkt erop dat nietalleen de wegen maar ook de overige deelnemers aan het verkeer in Italia weinig oog hebben voor fietsers, laat staan tandem ebikers . Kijk dus uit vrienden , houd er rekening meer dat Itakken op wegen waar geen aparte fietspaden zijn , jullie van de weg af rijden!!!!! M.a.w. Denk niet dat die itakkies jullie zien....toy toy

  • 09 Mei 2014 - 10:33

    Maartje:

    Mooi hoor, in een druilerig Nederland meegenieten van jullie avonturen. Alsof je zelf een beetje op 'vakantie' bent. Italianen staan niet bekend om de uitstekende stuurmanskunsten, hebben jullie jezelf al behangen met knipperende lichten, reflectoren en wat al dies meer zij?
    Geniet van elke kilometer, genieten wij hier met jullie mee.
    Ciao!

  • 09 Mei 2014 - 11:52

    Meriam:

    je verhaal was net op tijd. nog gauw voor gelezen dus iedereen kan weer goed slapen haha.
    Wat een mooie reis hebben jullie. Als ik die foto's allemaal zie en je verslagen lees echt prachtig. geniet er van want hier is het weer knudde. Gr. uit de Uyensediek!

  • 09 Mei 2014 - 12:31

    Piet Peters:

    Hoi samen ik kreeg van nelly van onze gerrit het a4 waar alles opstond over jullie en dacht daar moet ik op reagerenik vind het knap wat jullie daar doen voor een heel goed doel ik doe het jullie niet na maar ja jullie zijn ook nog lekker jong (grapje) ik hoop dat jullie het volhouden en verder veel succes.gr piet

  • 09 Mei 2014 - 19:56

    Olga:

    Sorry, ig woar effe boodsjappe doon! Volgende keer get langer wachten!
    Leuk dat ger aan mig hub gedach! Veul succes en plezier!!!! Xxxxxx Olga

  • 12 Mei 2014 - 20:36

    Jeroen:

    Wat een mooie bruggen en stuwen daar.. Denk dat ik maar eens een excursie moet plannen en met m'n Italiaanse collega beheerder kunstwerken moet gaan praten :-)
    Groetjes jeronimo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 105622

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: