de naas snoeven en de boks omhoog... - Reisverslag uit Modena, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu de naas snoeven en de boks omhoog... - Reisverslag uit Modena, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu

de naas snoeven en de boks omhoog...

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

11 Mei 2014 | Italië, Modena

Modena, 11-05-'14, 16.0

poco mattutino, hè ! quattro del pomeriggio..
Vandaag dus la tappa Bagnolo San Vito - Modena, 81 km. op de teller, in tutto : 1580 chilometros.. vlgs. mijn co-piloot 6 blz. in het boekje van Rinus verder...
8.30 gepakt en gezakt, spaken nog even gecontroleerd en warempel er zaten er weer een paar vrij los… dus die spakenspanner van die kenner uit Peschiera, voor 5 Euro 'overgenomen', niet die van zijn vader, maar eentje die daar op de werkbank lag, gebruikt om die loszittende spaken een beetje op 'gevoel' strakker te zetten en op weg… we hadden tijdens de werkbespreking onder het ontbijt al gekeken en afgesproken die fietspaden van Rinus te mijden als er bij stond ongeasfalteerd… dus alleen 'weggetjes' te kiezen en die fietspaden zo veel als mogelijk te mijden… dit hield in dat we het eerste deel naar Quistello via de S413 gefietst hebben, via San Benedetto Po, daarna de S496 volgend om dan in Questello weer op de route van Rinus uit te komen, daarna moesten we wel zijn fietspad volgen omdat er geen weggetje was… dat fietspad behoorde toe aan de Veloroute 7 zoals die hier is uitgezet over de rechter oever van de Secchio… Rinus heeft er een uitgezet over de linker oever, maar zoals hij schrijft maakt dat nagenoeg geen verschil… of je die modder rivier nu van links of rechts ziet, want modderig is ie… vreemd i.t.t. de Mincio die helder schoon water bevatte.. Dat fietspad, de Veloroute 7, naar Modena bleek een geasfalteerde weg op de dijk van die rivier de Secchia te zijn, goed van kwaliteit.. na Quistello begon het gebied van die aardbeving in 2012.. 4 juni om precies te zijn om 21.20, epicentrum in Concordia en daar kwamen we ook nog doorheen. En inderdaad vanaf die dijk zag je verschillende boerderijen die in puin lagen, geen achterstallig onderhoud maar ingestorte gebouwen… Concordia, na 31 km., tijd voor een koffiestop, we reden de hoofdstraat in en konden niet verder, overal steigerbouwwerken, huizen, hele straten die gerepareerd werden… nu pas dus klaarblijkelijk, flink wat schade hier dus in het epicentrum.. na 2 cappuccino's weer verder, richting zuiden… Probleem bij Gaeda… ofwel de weg via het onverharde fietspad over d'n dijk ofwel via de weg zoals Rinus dat al aangaf.. ook nu was dat fietspad afgesloten… gelukkig geen keuze mogelijkheid, we moesten via dat weggetje onder aan de dijk richting wa Motta… daar hield die weg onder aan de dijk op, we moesten de Secchia over en daar weer op dat fietspad, ongeasfalteerd op vlgs. de bordjes Veloroute 7 .. che fare?? nog alle spaken heel…. no, niet dat fietspad, dan maar een zelfgekozen 'weggetje' op de kaart, ongeveer parallel aan die van Rinus dijkweg.. links er rechts nog steeds zichtbare gevolgen van die aardbeving, en allemaal kersenbomen, vlgs Josine ook perenbomen en druiven, onder netten… beschermd tegen de hagel/regen, zo ver als je kon kijken… opeens weer zo'n akelig knappend geluid, dacht dat het uit m'n voortasje kwam, waar die lepeltjes van Gerard in zitten en dus sinds enkele dagen de reserve accu… even later een gat in de weg van links naar rechts, 'af' ging nog wel maar 'op' gaf weer zo'n onheilspellend geluid gevolgd door een noodkreet van m'n co-piloot die betere oren heeft dan ik, ook al luistert ze niet altijd naar mij…. NOODSTOP binnen een meter of 10..een spaak naar de Sozzigalli want daar zaten we vlakbij.. daar ook weer op de route van Rinus… wat te doen 'on a sunday afternoon' het was pas 12.00, genne fitsewinkel in de buurt en aug nog op zunjig!! 68 chilometros oppe teller, nog 1 keer gekeken en het was er maar 1, die eruit gedraaid en even gevoeld of er nog andere los zaten of kapot waren… neen dus alleen diejen enne.. Wederom werk overleg…. nog een fietspad van Rinus langs de Canale Naviglio… offe de S12 linea directa naar Modena.. chiaro… de S12… nog 12 chilometros.. Zonder nog een woord met elkaar gesproken te hebben…. de oren gespitst (voor zover dat mogelijk is onder een helm), wachtend op nog zo'n akelig metalen geluidje…. richting Modena, 1 meter van de rand van de weg fietsend, zodat achterop komend verkeer, als er tegenliggers waren, wel moest afremmen.. ze kunnen me wat, doe je dat niet dan passeren ze je gewoon, met 20cm. tussen ons stuur en diejen … verschillende soorten claxons gehoord.. MODENA EL CENTRO bereikt… meteen de Piazza Comulane op en bij de Torre Ghirlandina een foto gemaakt met die Flyer met 1 achter spaak minder; op een terrasje op de Piazza Matteotti, met een stel dochters die er met hun moeder festa della Mamma vierden geconverseerd, er was nog een zoon maar die had het te druk met 2 kleine kinderen en die had dus geen tijd om op moederdag moederdag te vieren… die moeder nuttigde een hele pizza!! om 13.00.. en nam als toetje nog een Tiramisu !! die vierde echt haar moederdag!! ons 'Mam' volgens Joep 'de beste', nam een ravioli gevuld met ricotta e burro e speck en ik had genoeg aan een insalate tonno y cipolla.. Naast ons tegen een boom stond onze flyer… wat te doen…. werkoverleg… vlakbij de piazzo Grande was een fietsenwinkel vlgs Rinus.. de behulpzame Roemeense ober wees ons de weg, op loopafstand 5 minuten, wij even gekeken waar dat was, natuurlijk op Dominica gesloten… maar dan wisten we morgen waar we moesten zijn, als hij dan op lunedi maar open was… we sulle sien.. lunedi.. Vlakbij diejen fietsen winkel vroeg Josine aan een jongedame waar die fietsen winkel nou precies lag en tevens waar dat hotel San Geminiano lag… ze dook een winkel in en kwam terug met een plattegrondje waar overal in de
omgeving fietsenwinkels lagen vermeld en waar hotel Geminiano zich bevond.. binnen enkele minuten de winkel gevonden en enkele minuten later ook het hotel.. lekker gedouched zit ik nu dus op het terras voor het hotel in een winderig Modena dit verslag te schrijven… het waait er bij vlagen erg hard de plastic stoelen vliegen weg… dusse volgens ome Bennie regent het dan ergens anders… munne co-piloot is net ook op het terras gearriveerd, die heeft zoals bekend iets meer werk nodig, de föhn hebben we niet voor niets meegenomen… en maakt de fles Beneventano falanghina, de Falco vini, 2012, 13% vol. 75 cl mee leeg.. zometeen nog ff Modena in en kijken waar we vandaag eten, eindigen doen we in hotel San Geminiano… da's duidelijk.
A piutardi..

- nog ff over de titel van vandaag.. Josine haet un soort allergische rhinitis, snottert de ganse tiet en mot dus regelmatig de naas snoeve... dus tijdens unne sjtop, aesj de naas.. dan weer opstappen en dan zit mien boks neet good, ff stoan en dan trekt miene co-piloot de boks omhoog, dat geit bekans neet as ig dat zelf doon... mot sturen en mit dae reserve accu in de sjtuurtesj is dat lestig.
- vandaag oetgeteld dat veer nog 500 km motte om Rome te bereiken, 10 daag nog.. dat mot kenne... Napels zien en dan sterven?? oftewel "Vedi Napoli et poi muori" is mij nog niet helemaal duidelijk... discipel uit Tholen, Goethe aanhanger, bestaat er op DIT moment nog een plaatsje Muori dat ik moet zien alvorens ik als praktizerend huisarts ga sterven... Zoek dat ff uit, ik kom er hier niet uit via Google... diejen gevangenis in hoop ik niet... (da's een andere verklaring, gegeven aan dat gezegde...) of we naar Napels fietsen hangt dus van die spaken af... de reis naar Rome staat vast, volgens het boekje van Rinus.. In Rome ook de mogelijkheid om die fiets via firma Soetens terug naar Nederland te krijgen of via DHL of Fedex... in Napoli moet ik dat nog maar zien... dusse Rome das duidelijk, Napels via de trein??? en dan de reeds geboekte terugvlucht Napels -> Eindhoven dd. 22-05-'14
- Toot: Sepali onze oudste dochter at vroeger mijn slakken op... op een gegeven moment zei ze: "Mam zijn dit zijn oogjes en stak er weer een in haar mond.... (2jaar oud), sindsdien eet Josine geen 'escargots' meer, ikke wel nog steeds, laat me dus graag verrassen..

  • 11 Mei 2014 - 19:03

    Toot:

    Hallo Samen,
    Niet te geloven dat ik op 2 mei. na dertig jaar te hebben geleurd wie er escargots wil komen eten, eindelijk iemand gevonden heb die er net zo gek op is als ik.
    Dus dat gaat deze zomer gebeuren. Voor Josine bedenk ik wel iets anders lekkers.
    Groetjes
    Heidi en Kietje.

  • 11 Mei 2014 - 20:15

    Thea Van Den H. Te Wilbertoord:

    Josine en Sjef,
    Vanuit hier fietsen we een stukje mee van 1625 tot en met de 1640 km...
    Een gebaar omdat je geen afscheidsreceptie wilde en nu ik je verslagen lees past dit ook veel beter...
    Italie is na Nederland ons land, vanwege zijn prachtige cultuur en het lekkere eten!!
    Prachtige foto's bij jullie reisverslag waar ik van geniet en ik ben dankbaar voor elke dag die me
    gegeven is na mijn ziekte.....
    Ook moet ik ontzettend lachen als ik denk aan die keer dat ik je bezocht in de praktijk.
    Ik kwam binnen en ik zei: Sjef ik heb zitten denken..waarop jij meteen antwoordde : dan kan niet want jij bent een vrouw en vrouwen kunnen niet denken , die hebben maar één hersencel.... hahaha....
    en...bedankt....
    groet Thea en fam.

  • 11 Mei 2014 - 20:17

    Ans:


    Ola Sjef en Josine,

    Wij kennen het gevaar van fietsen, niet in Italy maar hebben wel veel gefietst langs de kuststrook in Frankrijk, druk en echt vreselijk gevaarlijk! Er zijn vlaggetjes te koop met flexibele stok die je aan het achterspatbord kunt bevestigen ( horizontaal ) en dat helpt echt de veelal dure bolide's moeten zo met een boog om de fiets heen en stoppen echt wel als er een tegenligger aankomt ( bang voor een kras )
    Vraag er morgen naar bij de fietsenmaker, hopelijk kan hij jullie daarmee helpen. En fiets je een stuk veiliger :-)
    Heb het overzicht net bekeken jullie gaan echt super!
    Wij blijven volgen.

  • 11 Mei 2014 - 20:48

    Wiel En Maria Kl. Mill:

    Hallo Sjef en Josine
    Even een berichtje uit het koude, natte Mill.
    We hopen dat het bij Jullie in Modena beter weer is en dat de verdere reis (fietstocht)
    heel goed zal verlopen. Ik (Wiel) heb de kaart van Italie er iedere dag bij om Jullie route
    te volgen. Iedere dag weer nieuwe belevenissen en als Jullie terug komen, kan Sjef meteen bij
    HET SNUUTJE beginnen volgens mij.Tegen die tijd kan Je wel hele wielen spaken.
    Als ik Jullie was dan zou ik de terugreis ook weer fietsend afleggen, Jullie weten nu toch de weg.
    Ook willen we alvast Josine VAN HARTE FELICITEREN met HAAR aanstaande verjaardag.
    We doen het nu want Woensdag krijgt ze volgens ons zooooveeeeel e-mailjes, dat deze van ons niet meer opvalt.
    PROFICIAT JOSIENTJE en maak er een mooie dag (NACHT) van.
    Ga nu proberen dit te versturen.
    Vele GROETJES van ONS en nog een heel prettige voortzetting van Jullie reis.
    Wiel en Maria........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 715
Totaal aantal bezoekers 105623

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: