Toscane... - Reisverslag uit Montespertoli, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu Toscane... - Reisverslag uit Montespertoli, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu

Toscane...

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

13 Mei 2014 | Italië, Montespertoli

Montespertoli, 13-05-'14, 17.00

goedemiddag en echt het is een goede middag… geen spaak naar waar dan ook!! en zeker niet naar Montespertolie, die naam trok me meteen vanmorgen bij het vertrek : 91km, én een bergetappe met 2 cols van de eerste catagorie, eentje meteen na vertrek uit Porretta Terme en een na Pistóia.. Ik word altijd wakker tegen 6.00, van de vogels meestal, maar nu van stromend water, naast dat terminaal bad, een wildwaterriviertje, en met de balcon deur open hoor je die de hele tijd, daar lag om 6.00 's morgens niemand in te kuren.. de was op het balcon was wel droog. Ontbijtje 7.30 en daarna weer onze flyer bepakt en gezakt, en daar gingen we.. meteen op de pedalen; het was mistig, druilerig en af en toe een waterig zonnetje dat door het wolkendek probeerde te komen.. gestaag klimmend, met een schitterende natuur om je heen, beneden dat wild water riviertje, met ernaast de spoorlijn, die nog in gebruik leek; verder regelmatig gepasseerd door streek bussen en dan blijft er geen plek voor een tegenligger over… dus meestal midden op mijn helft van de weg stampend naar boven en als er dan een auto kwam, moest die eerst afremmen tot hij achter me zat en dan ging ik wel opzij, wetende dat hij dan niet met grote snelheid zo net langs ons ging. Naar Fracchia.. dus in de regen en daarna nog ff klimmend Pontepetri, Piastre het hoogste punt en vandaar uit een mooie lange afdaling waarin het begon op te klaren en we dus voor het eerst zicht kregen op Toscane, schitterend om te zien, halfbewolkt en een stuk warmer dan tijdens de natte beklimming.. Afdalen daar heeft Josine het niet op… ik mag niet harder dan 30.. anders gaat de sirene achterop aan.. Nu ben ik door dat spaken gedoe wel een beetje voorzichtiger geworden want met zo'n km of 60-70 naar beneden geeft weinig tijd om een gat in de weg te omzeilen, en een spoorweg doe ik tegenwoordig met 15 km … hard genoeg. Pistóia in, via het plattegrondje van Rinus… je hebt geen idee hoelang die straten zijn… maar gelukkig een opstopping waarbij het doorgaande verkeer i.v.m. een begrafenis van wrsch. een jong iemand werd omgeleid door een politie man… daar konden wij, al fietsend en eerbiedig lopend die rouwende menigte voorbij (een triest gebeuren zo te zien)… zonder druk verkeer in onze nek verder el centro in; en via een klein straatje rechts omhoog en jawel hoor daar stonden we, midden op dé Piazza del Duomo van Pistóia… indrukwekkend plein… Even een terrasje pakken, de fiets tegen een paaltje aan zettend, hoor ik ineens een Nederlandse mannenstem zeggen "zo Benjanminse…", een Nederlander had het boekje dat Josine in haar hand herkend; hij was in gezelschap van een jonge dame en toen die aan Josine vroeg waar komen jullie vandaan en Josine, Mill antwoordde (Langenboom weet toch niemand te liggen, was achteraf de verklaring van Josine) kwam de reactie van die 2… wat Mill??? ik heet van Mill, zei hij en ik zo, zei die jonge dame ik kom uit Mill!! niet te geloven hè.. maar waar?? , ik heb de fotoos als bewijs bijgevoegd (met haar toestemming); wie dat is?? die jongedame is een geboortige Millse schone, heel haar familie woont nog daar.. had een sabbatical half jaar van haar baas (UMC St. Radboud) gedaan gekregen en was dus van ik geloof 15 april onderweg naar Rome, met haar reisleider (die kon zijn vrije tijd zelf regelen), zij was er ene van Gerrits van de Gerritsweg, die weg die daarom zo heet… het stamhuis net gekocht zij hadden dus de tijd aan zichzelf, bleven overal wel 1 of 2 dagen hangen, vrijwillig… ook een keer verplicht omdat de Splügen pas die zij persé wilde nemen nog afgesloten was; zij had er wel van gehoord dat wij voornemens waren om naar Napels te gaan en iemand had ook nog gekscherend gezegd misschien kom je Boesten nog wel tegen!!! Zij wist er wel van, had de krant gelezen waar mijn naderend afscheid in stond, maar kende mij niet persoonlijk of van uiterlijk, nu dus wél. Na nog wat ziekte kwaaltjes besproken te hebben, beide heren lijden aan een achillespees blessure waarbij het enige verschil is dat er eentje van die 2 iedere dag gemasseerd wordt… ; daarna nog de tandem bewonderd en hem onze spakenstory in het kort verteld… hij schrok 3 spaken ineens kapot??!! een geluk dat het wiel niet in elkaar geklapt is… 't zal toch niet waar zijn, hij had ook spaakervaring, had als reisleider verschillende fietstochten meegeorganiseerd en meegefietst, had zelfs van huis uit (Utrecht) spaken mee op reis genomen!! terwijl zij haar föhn thuis moest laten!!!…. blijkbaar dus toch een belangrijk item voor een fietsvakantie.. enfin onze 2 cappucino's genuttigd en weer verder Pistóia uit… een vlak stuk van een km. of 10 en net voor we aan die 2-de schitterende beklimming begonnen, werden we ingehaald door een kudde wielrenners, die allemaal "allez, allez" tegen Josine riepen, wij dus op 't vlakke met zo'n 26-27 km oppe teller en hun dus (gelijk Josje Bongers) iets harder… maar daar begon de beklimming en jawel hoor daar gingen de eerste van die kudde eraf en wij er dus langs "allez, allez" roepend… de nodige hilariteit alom.. bijna boven kwam de meute, die ons voor waren gebleven, weer omlaag en alweer klonk het "allez, allez"..
Boven…. weer zo'n vergezicht, wat een land Toscane, schitterend; kan het dan nog steeds niet nalaten dat wat ik zie fotografisch vast te leggen, kijk maar of het gelukt is… Afdaling richting Empoli…. 14.00 uur bezoek aan Vinci, de geboorteplaats van die Leonardi, daar een beetje geluncht, Josine haar pizza, ik m'n soepje en een pastaatje pomedori.. 15.00 uur.. wat te doen.. nog een stukje voorbij Empoli.. stop in Montespertoli en zoals de naam al zegt, zat daar nog een beklimming aan vast… 17.00 aankomst… met de nodige vergezichten over het Toscaanse land… schitterend…. Hotel Gabry, op de piazza del populo en het was er gezellig druk, 2 hoog, een grote badkamer, gedouched, de was op de hand gedaan zit ik nu dus weer m'n verslag te schrijven waarbij al die herinneringen van vandaag weer voorbij komen… om alles wat je tijdens zo'n 91km. in je hoofd hebt gehad, is niet te verslaan… afkicken… herinneringen aan… mensen, 36 jaar, gebeurtenissen, collega's, doktersassistente's, nascholingen, chauffeurs HAP, hard en minder hard werkend personeel op de SEH… (sommige hebben extra pauze's nodig).. Heerlijk om dat allemaal te kunnen in regen, wind, zon, door en door nat van de zweet of van de regen, maakt niet uit, ik geniet ervan en Josine trapt ook haar mannetje mee… moet alleen nog werken als ze terug is… wil ze ook nog wel enkele jaren doen… Morgen??? Siena, korte tappa, Josine viert haar 64 verjaardag… in Sienna, de plek waar haar ouders vaak op busvakantie zijn geweest, was vlgs. hen mooier dan Rome… we blijven er een dag langer..
tot straks/morgen, prettige avond vanuit Montespermolie

sjef

  • 13 Mei 2014 - 21:30

    Julius En Jeanny:

    Hoi Josine en Sjef
    Jarig zijn met het zicht op Toscane!
    Josine en Sjef van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maar zeker ook met jullie fietsprestatie.
    Wij verheugen ons nog elke dag op het reisverslag en in het bijzonder de stijl die aan Mart Smeets
    doet denken.
    Morgen een goede reis en een fijne dag in Sienna.
    Laat ons wederzijds het glas heffen op de verjaardag van Josine.
    Veel fietsgenot zonder pijn aan de vot!!!!!!
    Hartelijke groeten, Julius, Jeanny, Petra, Bert, Mariëlle, Beata.

  • 13 Mei 2014 - 21:42

    Pierre:

    Josine,alvast proficiat en een mooie dag in Sienna wensen wij jullie,tevens genieten wij van de prachtige reisverslagen,groetjes Els en Pierre.

  • 13 Mei 2014 - 22:03

    Tonnie Barten :

    Josine proficiat en sjef van de notenkrakerstraat en aanhang geniet er van het is zo voorbij groetjes

  • 13 Mei 2014 - 22:49

    Elly En Herman:

    Lieve Josine, uiteraard ook van ons allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Die vieren we er op 7 juni ook nog wel even bij. Jullie fietstocht volgen we dagelijks en blijven onder de indruk van wat jullie doen, zien en meemaken. Vwb die spaken vroeg ik me af of je op de een of andere manier bijhoudt welke spaken kapot gaan. Gaan spaken die vervangen zijn ook weer stuk? Misschien kun je de schroef van de nieuwe spaken merken mbv een permanente marker o.i.d. Nagellak zou ook kunnen maar die heb je waarschijnlijk niet bij je. Het zou kunnen dat op die manier een oorzaak van het probleem vastgesteld kan worden.
    Groetjes en een fijne fietsverjaardag gewenst
    Elly & Herman

  • 13 Mei 2014 - 23:01

    Ans Bouwmans:

    Beste Josine,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    Groetjes, uiteraard voor jullie beiden!
    Ans Bouwmans

  • 13 Mei 2014 - 23:04

    Ben En Rikie:

    Josine hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, maak er morgen samen een mooie dag van. Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Wij kijken er elke avond weer naar uit om het te kunnen lezen. Nog veel succes en wij hopen maar dat het spaken probleem nu voorbij zal zijn.
    Ben en Rikie

  • 13 Mei 2014 - 23:44

    Padre Gerardino:

    Mi Bella Josine e amico Sjef,
    Madre Troedy en ik hebben er elk al een fles in zitten. Dit ter voorbereiding op twaalf uur, wanneer de verjaardag van Josine echt daar is. Dan gaat het helemaal los hier natuurlijk. Resumé alvast van harte gefeliciteerd. Fijn dat we dat feestje nog tegoed hebben met als kers op de appelmoes het tegelijk feest vieren met de Berghjes. Heb er nou al zin in.
    Jammer genoeg waren er vandaag geen gebroken spaken; de leuke rode Spider-spaak-draad in deze dagelijkse Italië-Sjef en Josine-Fiets-Soap. Morgen beter.
    Daarbij en mooie verjaardag samen en misschien een leuke tip aan Sjef: in Spanje heb je wel eens een mooi kettinkje voor Josine gekocht toen we samen een leuke artiest ontdekt hadden die die dingen zelf maakte. Overigens al eeuwen van vader op zoon en nu op dochter.
    Letterlijk bij deze: Goede raad is duur. ;o)
    Weest gegroet en fiets veilig,
    Padre Gerardino.

  • 13 Mei 2014 - 23:46

    Peter En Wilma Cornelissen:

    Hoi Josine en Sjef, ook wij willen Josine van harte feliciteren met haar verjaardag. Leuk om je verjaardag eens niet thuis maar in Sienna te vieren. Geniet morgen van de schitterende dag, die is helemaal van jullie!
    Peter en Wilma

  • 14 Mei 2014 - 00:02

    Toon En Jeanne :

    Josine van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag,GENIET de dag.
    Voor jou natuurlijk ook Sjef,Van Harte met Josine.
    PRACHTIG om jullie verhalen te lezen,en wat zijn jullie al ver ondanks al die spaken problemen.
    GENIET er samen van,Groetjes Toon en Jeanne.

  • 14 Mei 2014 - 00:09

    Piet En Ria:

    Hieperdepiep van harte proficiat Josine xxxxx
    En Sjef
    En een mooie dag vandaag ..
    Tjuss
    Enne heerlijke verhalen!

  • 14 Mei 2014 - 13:14

    Loes En Leo Van Den Bergen:

    Hallo Josine en Sjef.

    Josine van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en nog vele gezonde en liefdevolle jaren toegewenst samen met Sjef jullie kinderen en kleinkinderen, geniet er maar van.
    Wat een geweldige dag zo met elkaar en met zoveel mensen die aan jullie denken en in gedachten mee fietsen.Zoals wij uit de reisverslagen die wij natuurlijk ook bijhouden,genieten jullie elke dag opnieuw, wat in een prachtige natuur en omgeving komen jullie.
    Een ervaring op zich.
    Wij wensen jullie nog vele mooie fietsdagen toe,en als het zover is dat de eindbestemming bereikt is, dan maar eens lekker uitrusten en alle indrukken die jullie onderweg zijn tegengekomen,laat die dan nog maar eens is in gedachten voorbijkomen.
    ' n hartelijk groet uit het natte Sint Hubert.


  • 14 Mei 2014 - 18:22

    Regien Verkerk:

    van harte gefeliciteerd josine en sjef natuurlijk ook, wat een mooi avontuur beleven jullie samen
    we genieten er elke dag van om je verslagen te lezen en de mooie foto`s te zien, nog een hele fijne verjaardag en geniet er samen nog van jos regien
    ps de groetjes van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 1217
Totaal aantal bezoekers 105554

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: