Il pape nie thuus... - Reisverslag uit Rome, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu Il pape nie thuus... - Reisverslag uit Rome, Italië van sjef boesten - WaarBenJij.nu

Il pape nie thuus...

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg sjef

18 Mei 2014 | Italië, Rome

Roma Ostia, 18-05-'14, 21.00 ore

hallo,

Een laat verslag, nu pas begonnen met schrijven, en dat zegt genoeg over vandaag.
Vanmorgen vroeg om even over 8.00 vertrokken; zondagmorgen Ronciglione nog niet wakker, hier geen warme bakker open… dus vertrokken we richting?: de camping waar Soetens die fietsen ophaalt en terugbrengt naar Nederland. Het adres even opgezocht op de site van Soetens, Via Dell'Acquarella 13 in Trevignano Romano.. vlgs. de Mio op 22.9 km van Ronciglione gelegen, klein uurtje dus… en daar konden we misschien dan wel ontbijten… eens kijken wat de mogelijkheden daar waren… bergje op en bergje af, op een gegeven moment door een heel oud plaatsje, Sutri, fietsend aan de rechter zijde van de weg een aanduiding amfitheater… wij even kijken, sloegen af en als die juffrouw die daar om 8.30 al aan de kassa zat, niet had opgelet was ik zo het amfitheater uit de eerste eeuw voor Christus in gefietst… volgens de info was dit amfitheater tot de 5-de eeuw na Christus erg belangrijk geweest. Je hoefde niet te betalen alleen was die juf geinteresseerd in onze naam en land van herkomst.. even rondgelopen en die oudheid op de gevoelige plaat vastgelegd, een in tufsteen uitgehouwen amfitheater… en weer verder bergje op en bergje af… De toestand van de weg was redelijk, goed, in vergelijking met gisteren en gelukkig niet zo druk.. Trevignano is gelegen aan een groot vulkaanmeer.. dus om daar te komen moet je afdalen…. nou ja dat was een afdaling, bijna recht omlaag, zonder haardspeldbochten, gewoon 20% omlaag en Josine, zonder bergrem, was heel stil, ook al omdat ik ook heel rustig met een km. of 10/ uur omlaag ging… helemaal tot aan de rondweg rondom dat meer.. De Mio zei Mia dat het nog een km. of 4 linksaf waren… wij dus die rondweg rondom dat meer op… hier wordt veel gefietst door wielrenners, dus de auto's weten wat er gedaan moet worden, gewoon achter die fietser blijven tot de weg vrij is en dan snel inhalen.. Op een gegeven moment zie ik een fietspad links van de weg, ziet er goed uit, dus wij er op… echter op een gegeven moment, na een haakse bocht, einde fietspad en hoe… als ik daar met volle vaart die bocht genomen had… enfin… lopend naar beneden en even verder op aan die rondweg gelegen, de camping van Soetens… duidelijk aangegeven en niet te missen, wij, lopend, die camping op.. Op het terras zitten een man en 2 vrouwen, ik zeg goedenmorgen en krijg hetzelfde antwoord… Nederlanders dus uit Maasbracht, geen echte Limburgers… maar daar wonend, hij werkte in Heerlen etc.etc. Zij hadden de reis naar Rome afgelopen donderdag beeindigd en vliegen vandaag terug naar Nederland. De eigenaar van de camping zou hen vandaag naar het station brengen en vandaar uit met de trein naar het vliegveld in Rome… de fiets en de bagage, stond al gepakt en gezakt klaar om terug naar Nederland te gaan… Zij wezen me op de man die alles regelde, hij stond zijn planten water te geven.. Het bleek een van oorsprong Rotterdammer die lang in de achterhoek gewerkt had en nu sinds 8 jaar eigenaar van deze camping, met zijn vrouw, zoon/schoondochter en 2 kinderen.. beviel hem goed daar, mooie schaduwrijke camping, met groot eigen gebied aan het meer, waar alleen gezwommen en gerelaxed mocht worden, geen gevoetbal of andere balsporten, rust …. Aan een meer dat het schoonste van Europa was.. een vulkaanmeer, diende als drinkbak voor Rome… Hij was in het kontact zeer open, en op mijn vraag of het mogelijk zou zijn om mijn fiets vanuit Napels naar de camping te vervoeren en hoe dat te regelen, zie hij laconiek, dat is makkie, je neemt contact op met Bartolini of TNT en zij zorgen ervoor dat die tandem hierheen gebracht wordt en ik/wij zorgen voor vervoer naar Nederland… alleen er zal vooraf betaald moeten worden… pfffft dé oplossing dus, gewoon doorfietsen naar Napels!! en daar verder zien…. enige probleem nu was… er moest wel cash geld zijn, dus moest Josine even de bank beroven.. waar was die?? Een van de dames uit Maasbracht zei "6 km naar rechts of 5 km naar links op de rondweg rond het meer en je komt er een tegen" … Omdat dhr. Ron Tito (R'dammer van geboorte) nog 2 fietsers van het station ging ophalen, dacht Josine als ik nu een met hem mee rijd… en dat was dus zo geregeld… in de tussentijd praatte ik wat bij met die mensen uit Maasbracht.. hadden ook een mooie tocht achter de rug via Reitsma… was hun zeer goed bevallen, waren ook ScC gangers, hij zat in het bestuur van de St. Jacobsvereniging die zoveel keer per jaar dat blaadje 'de Jacobsstaf' uitgeeft… etc.etc. Gek maar je hebt meteen contact met die fietsers…. Gister avond bij die Romeinse Restaurant houder zaten ook een stel (een man 8) Fransen die lopend vanaf Nancy naar Rome liepen met zo'n stempelkaart, zij kwamen op het zelfde moment aan bij die Residentie waar ook wij sliepen, meteen contact… een van die Fransozen, hij had een Nederlandse vriend uit Schijndel, kende Nijmegen etc.etc… wist dus iets van Nederland… wist zelfs dat Schijndel in Noord Brabant lag… Even later Josine terug van de bankberoving met die 2 andere Nederlanders die de tocht 'andersom' gingen doen, van Rome terug naar huis in Zwolle… reden van het andersom doen??? vorig jaar hadden ze ook SdC gedaan en toen ervaren dat als je de terugreis al vooraf geboekt hebt, je dan in een soort tijdnood komt op het laatst, je moet op die en die datum daar en daar zijn, iets wat wij nú ook ervaren… hij had dat als zeer vervelend ervaren, vandaar dat hij nu in alle rust, vooraf, een vliegreis naar Rome had geboekt, een hotel daar had vastgelegd en er vooraf voor had gezorgd dat via Soetens de fietsen op deze camping werden afgeleverd en nu kwam hij en zijn vrouw de fietsen hier dus ophalen, ze bepakken en bezakken, en dan terug naar Rome om vandaar uit a.s. woensdag de terugreis naar Nederland te beginnen.. Niet gek bedacht, iets om te onthouden… 12.00 we nemen afscheid van al die Nederlanders en vertrekken richting Rome… 40 km verder op… voor het laatst Rinus gebruikend en met goed resultaat… geen missers op weg naar Rome… vanuit de middelbare school weet ik dat Rome op 7 heuvels gebouwd is maar er liggen er heel wat meer vóór Rome… via de Via Aurelia bereikte we de muren van Vaticaanstad en als je die dan linksom volgde zou je op gegeven moment bij 'il Pape' op de stoep staan en dat wás zo, alleen hij was niet thuus, zijn fiets stond er niet en achter dat vinsterke links boven zat ie ook niet… Wel weer zo'n lange rij wachtenden op een bezoek aan zijn paleis… ooit stond ik daar ook met de fietsclub met aanhang.. 6 ½ jaar geleden en toen we eindelijk naar binnen mochten na een uitgebreide fouillering… moest Gerard zijn Zwitsers Victorinox in de prullenbak gooien …(zijn tweede, eerder eentje op het vliegveld Dortmund bij het bezoek aan ome Ton in Majacar).. Daarna?? naar de Tiber… even een hapje en dan langs de Tiber fietsen waar we toen met ons 8-ten gelopen en gelachen hebben… 15.45 gegeten… hoe verder via de Mio… Napels centro storico ingebracht en het bleken er nog bijna 300 te zijn.. Op weg dus, alleen wat deed die Mio, in het drukke Rome, linksaf, rechtsaf, rechtdoor over wegen die ik zelf nooit zou zijn ingegaan.. op een gegeven moment advies linksaf naar de Via Appia.. wat was nu de bedoeling van Mio???????????????? dus aan een Engels sprekende jonge Italiaan (en die zijn erg zeldzaam) gevraagd hoe je nu het snelst in Napels kon komen met de fiets…. hij moest lachen en op mijn vraag hoe kom ik nu zo snel mogelijk aan de zee… wist hij het antwoord, gewoon de Via C.Colombo volgen en je komt er van zelf… in Ostia, de haven van Rome, aan de monding van de Tiber.. en vandaar uit zou er een weg langs de zee lopen naar Napels… zo gezegd zo gedaan, de Mio het zwijgen opgelegd door lang op die knop te drukken… en daar gingen we.. langs de Via C.Colombo.. het fietspad volgend.. tot daar waar het eindigde.. na 1 km. en nu ??? dan maar de Via C.Colombo op.. een 2-baans weg, helemaal rechts fietsend… naast die bomenrij, die met hun wortels het wegdek omhoog duwen en mij er weer aan laten herinneren dat ik een mannetje ben.. Josine niet, die dacht aan de spaken die ik alweer vergeten was… hoe lang reed ik nu al met het door mij afgestelde achterwiel sinds Viterbo… een dikke 100 km. over bepaald niet glad wegdek… Josine had haar klachten over het wegdek geuit bij die campingeigenaar uit R'dam… Ron Tito en die gaf haar volledig gelijk, in het Noorden tot en met Toscane wat het wegdek goed, maar zuidelijker werd het steeds slechter, en werd niets aan gedaan.. en vandaag dus Rome bereikt zonder gebroken spaken!... IK KAN SPAKEN ZETTEN. Volgens die Engels sprekende Italiaan, zou het ongeveer 40 km naar de zee zijn vanuit Rome… opeens weer zo'n mooi fietspad vlak naar die Via C.Colombo en op dringend advies van Josine erop, weg van die drukke 2 baans autoweg.. opeens rechtsaf, van de via C.Colombo af, en we eindigen in een nieuwbouw wijk, helemaal niet op weg naar de zee. Na informatie ingewonnen te hebben bij een stel wandelaars dus weer terug naar de Via C.Colombo en bij dat omdraaien…. wéér dat akelig geluid… even later E2 op mijn kilometer teller hetgeen wil zeggen dat er geen verbinding meer is tussen dat knopje op die spaak in het achterwiel en de computer… gestopt en jawel hoor, de spaak waar dat knopje op zat naar de ……….(weet de naam van dat dorp niet meer)... nog 10 km naar de zee… stop dus en gezocht naar een hotel en gevonden!! met de wel zeer toepasselijke naam: 'Il triangolo' misschien dat ik die spaken maar moet ijken met een triangel… Ingechecked, fiets ontmanteld en ontpakt, gestald in de garage, achterwiel eruit gehaald, mee naar boven genomen en vóór het douchen gerepareerd, bleken trouwens 2 spaken te zijn die naar de zijn… Weer gefixed in 1 uurtje… 2 spaken.. harp spelend weer de spaken gestemd… en wiel weer geplaatst… klaar ik Kees!
Net getafeld, goed gevoel over vandaag...Morgen???????? eerst een kaart van Zuid Italie vinden…en dan richting Napoli... langs de kust, mogelijk géén bergje op en bergje af, gewoon rustig pedalerend, over het strand, richting Napoli..; ik droom ervan vannacht dat weet ik zeker…

Conclusie van vandaag:
- de paus was nie thuus,
- we gaan naar Napoli,
- rome zelfs op zondag is wat touristen betreft te druk..
- mijn gestoken wiel doet het net zolang als …
- het eten was weer lekker in 'atelier enogastronomico in Roma infernetto
- vandaag 122 km. oppe teller, dus totaal is nu: 2105 + 123= 2228 km
- Napels nog een kleine 300 km..

  • 19 Mei 2014 - 10:33

    Beppie De Kleijn :

    Het moet niet GEKKER worden !!!
    Succes en groetjes van Mij en die erme mens Toon XXX

  • 19 Mei 2014 - 11:25

    WILLY:

    Hallo Sjef en Josine,

    Toch knap hoe jullie doen met al die pech onderweg, maar jullie komen er wel.
    De laatste lootjes wegen het zwaarst , en dat je ook Hollanders ontmoet die ook zoon fietstocht
    hebben gemaakt dat geeft je dan toch weer moet om verder te gaan, en ook wat gezelligheid om weer
    wat in het Nederlands wat bij te kletsen. Verder wens ik jullie heel veel succes bij de laatste kilometers
    naar Napels toe en weer een gezonde reis terug naar Nederland toe.

    Groetjes Willy

  • 19 Mei 2014 - 18:07

    Sandra Verhagen:

    Wat een verhaal en belevenissen toch weer, mooi om te lezen!
    Nu toi toi met de laatste loodjes, jullie hebben er al heel wat achter je kiezen!
    Liefs van Hedje en ik en natuurlijk de salamander x

  • 19 Mei 2014 - 18:33

    Mark ,Sterre , Liam En Adam:

    Wij gaan straks , als jullie terugkomen , Jullie bank beroven ! ;-)
    Sterre,

  • 19 Mei 2014 - 18:37

    Mark , Sterre , Liam En Adam:

    Oma Rijen's Gips is eraf , zeer goed genezen dus . en Sterre is Bezig met de EntreeToets , gaat goed maar als ze terug van school komt , is ze wel moe hoor !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sjef

hallo volgers, Afscheid huisarts Sjef Boesten “Men hoeft mij niet te bedanken, het is aan mij om iedereen te bedanken” Op zaterdag 26 april wordt huisarts Sjef Boesten 65 jaar. “Een mooi moment om er mee te stoppen. Die ochtend verzorg ik een ontbijt in de praktijk voor mijn opvolgers en medewerkers en om 9 uur vertrekken Josine en ik op de fiets naar Napels. Op de eerste Koningsdag zwaai ik dus af, groot feest dus”. En geen afscheidsreceptie? “Nee, dat is niets voor mij. Sowieso wat is afscheid? Ik blijf gewoon in Langenboom wonen, mensen zien me nog best een keer ergens op straat en het is niet zo dat mijn patiënten mij moeten bedanken, ik wil hen bedanken. Ik heb als huisarts hier in het Millse een fantastische tijd gehad dankzij hen, veel lief en leed gedeeld, en ook wel door schade en schande wijzer geworden”. Het was 7 augustus 1978 toen hij in Mill begon. Sjef: “Aan de Dokter Arnzstraat no. 10 had ik mijn eerste praktijk. We begonnen met 600 patiënten, toen was ik qua postuur en praktijk de kleinste huisarts in Mill. Qua postuur ben ik dat nog steeds maar nu met 4000 patiënten wel de ’grootste’ huisartsenpraktijk.” Huisarts Gert van Lieshout gaf een duwtje in de goede richting qua groei. “Die stuurde zijn patiënten, vooral in Langenboom een brief om ze te attenderen op mijn huisartsenpraktijk. Hij had patiënten genoeg en ik kon er nog wel wat gebruiken, een echte buddy voor mij destijds”. In 1981 verhuisde de praktijk naar de voormalige RABObank aan de Julianastraat. “En in 1989 verhuisden we naar de voormalige huishoudschool aan de Langenboomseweg waar we nu nog zitten.” Veel bekendheid kreeg Boesten door zijn acties en trainingen rond stoppen met roken. “Mill is nu nagenoeg rookvrij, dus ik kán rustig stoppen.” Samen met zijn vrouw stapt Sjef Boesten zaterdag 26 april om 9 uur op de tandem om naar Napels te fietsen. “Op 22 mei staat onze vlucht terug geboekt, dus we hebben een week of 4 om de ruim 2300 kilometer te fietsen.” Aan deze fietstocht is een sponsoractie verbonden. Iedereen die Sjef Boesten graag wil bedanken kan lijfelijk maar ook virtueel mee naar Napels fietsen. “Misschien weten de meesten wel dat ik als arts verbonden ben aan de Levenseindekliniek. Mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden en een euthanasie verzoek hebben en niet door hun eigen arts bijgestaan kunnen worden, verlossen wij middels euthanasie uit hun lijden. Op een zorgvuldige wijze, na tal van gesprekken met hem en zijn naasten én als er aan de zorgvuldigheidseisen, zoals gesteld in de Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek, is voldaan. Deze stichting bestaat grotendeels dankzij giften en donaties en kan men dus financieel steunen”” Per kilometer die men mee wil fietsen 1 euro overmaken. “Stel dat men kilometer 1349 tot 1359 mee wil fietsen, dan is dat 10 euro. In mijn dagelijks verslag, dat ik op internet plaats, zal ik proberen over iedereen die sponsort een anekdote uit die dikke 35 jaar huisartsenleven te schrijven. Natuurlijk zonder de naam te noemen i.v.m. de privacy, maar ik schrijf wat in mijn verslag zodat diegene weet dat ik aan hem/haar/hun heb gedacht tijdens die gesponsorde kilometers.” Uw bijdrage kunt u overmaken naar Stichting Levenseinde Kliniek ING 4240836 onder vermelding ‘afscheid Sjef Boesten’. Via www.eerstNapelszienendan.waarbenjij.nu is de reis van Josine en Sjef Boesten te volgen en kan iedereen, die wil, zich als volger aanmelden en erop reageren. De praktijk wordt voortgezet door mevrouw Jantien Albers en mevrouw Karlijn Klein Breteler. Zij zullen zich de volgende week in de Neije Krant voorstellen.

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 856
Totaal aantal bezoekers 105574

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 22 Mei 2014

eerst Napels zien en dan ??

Landen bezocht: